Annons

E-handlare tycker att posten snyltar på deras kunder

E-handlare tycker att posten snyltar på deras kunder

2013-12-20 16:09

Post Danmark, en del av PostNord, har hamnat i bråk med en av sina kunder. E-handlaren Cykelpartner.dk är rejält arga på distributören som hanterar en stor andel av deras försändelser. De menar att Post Danmark parasiterar på nätbutikens kunder för att skaffa sig bättre betyg och omdömen på Trustpilot.

Bråket som uppstått beror på att Cykelpartner.dk använder sig av en av Post Danmarks tjänster som via sms eller mail, berättar för kunderna var deras paket befinner sig i leveransprocessen, och när det kan hämtas.

Vad Post Danmark inte berättat är att efter det att leveransen är avklarad, skickas ännu ett sms ut där Post Danmark ber mottagaren gå in på Trustpilot för att lämna ett omdöme på själva leveransen.

Något som är att gå alldeles för långt enligt Dennis Svarvar, marknadschef på Cykelpartner.dk. Han anser nämligen att det är deras kunder, och de ska Posten hålla sina fingrar borta ifrån.

– Det är mycket märkligt att Post Danmark går in och ändrar i en uppgörelse. Antagligen för att de just nu kämpar mot exempelvis GLS (En konkurrent) och vill skaffa sig högre poäng på Trustpilot än dem, säger Dennis Svarvar.

Skadar varumärket

Han säger också att denna nya "service" har pågått i några månader. Något som utlöst klagomål från både arga och förvirrade kunder som inte förstår varför de får så många meddelanden vid ett och samma köp.

Cykelpartner skickar nämligen också ut meddelanden till sina kunder och uppmanar dem att lämna ett omdöme på Trustpilot. Och förutom att nätbutiken tror sig förlora omkring tio procent av sina betyg och recensioner, så har det även andra effekter.

– Vi är postens kund och de har inget med slutkunden att göra, förutom att de tillhandahåller en tjänst till oss. Jag är rädd att det skadar vårt varumärke om kunderna tror att det är vi som bombarderar dem med sms och e-post. Så jag skulle vilja hävda att det här skadar relationen med mina kunder, säger Dennis Svarvar.

Förstår inte kritiken

På Post Danmark ställer man sig dock frågande till kritiken och menar att det är fullt rimligt att man ber kunderna lämna betyg på deras paketleveranser.

– Vi tror att det är rätt och riktigt att det är vi och inte den enskilda butiken som får ta skulden om något går fel i en paketleverans, säger Morten O. Nielsen, Post Danmarks kommunikationschef.

Han säger också att sms-utskicken är standard för deras paketkunder, och att det är första gången Post Danmark fått ta emot kritik för sina utskick.

– Vi är naturligtvis ledsna om han tycker att det är ett problem, och vi för nu också en dialog om det. Vi vill dra lärdomar av kundernas omdömen och vi vill ha nöjda kunder i båda ändarna av transaktionen. I grunden handlar det om att stötta e-handeln, säger Morten O. Nielsen.

 

Källa: Computerworld (1, 2)

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta