Annons

E-handlare uppmanas ge surfplattan mer kärlek

E-handlare uppmanas ge surfplattan mer kärlek

2013-04-26 16:01

Enligt en ny amerikansk undersökning är det surfplattan som bör stå i fokus när näthandlare utvecklar sina e-handelssajter för den mobila handeln. Tre fjärdedelar av köpen från mobila enheter kommer nämligen från en surfplatta.

I förra månaden släppte Adobe en undersökningen som visade att allt mer av e-handeln från mobila enheter sker från surfplattor. Nu kommer nya uppgifter som stöder den tesen.

Enligt en undersökning från SeeWhy sker 75 procent av inköpen från mobila enheter med hjälp av en surfplatta, 25 procent kommer från en smartphone. Enligt samma undersökning där man frågat 11 616 vuxna konsumenter i USA om sina mobila inköp, så har man även dragit slutsatsen att en stor andel använder sina mobila enheter för olika ändamål.

– Vad folk gör med en smartphone är fundamentalt annorlunda än vad de gör med en surfplatta. Smartphones används för att jämföra priser, hitta butiker och för att ta reda på öppettider samt små, snabba och taktiska inköp. Surfplattan konverterar tre gånger bättre än smartphones, det är där det händer, säger Charles Nicholls, grundare och Chief Strategy Officer på SeeWhy.

Aktiviteten varierar kraftigt

SeeWhy såg också ett tydligt mönster i hur konverteringen från de olika enheterna ändrade sig under dagen. Aktiviteten från smartphones höll sig statisk, men så var inte fallet med surfplattan.

– Aktiviteten från surplattan varierar kraftigt. Antalet köp stiger betydligt på kvällen i takt med att människor kommer hem från jobbet, börjar koppla av och plockar fram sin surfplatta. Surfplattan är en fritidsenhet och eftersom de flesta mobila köpen sker med surfplattor bör e-handlare först optimera sina e-handelssajter för dessa, säger Charles Nicholls.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta