Annons

E-handlare uppmanas ge surfplattan mer kärlek

E-handlare uppmanas ge surfplattan mer kärlek

2013-04-26 16:01

Enligt en ny amerikansk undersökning är det surfplattan som bör stå i fokus när näthandlare utvecklar sina e-handelssajter för den mobila handeln. Tre fjärdedelar av köpen från mobila enheter kommer nämligen från en surfplatta.

I förra månaden släppte Adobe en undersökningen som visade att allt mer av e-handeln från mobila enheter sker från surfplattor. Nu kommer nya uppgifter som stöder den tesen.

Enligt en undersökning från SeeWhy sker 75 procent av inköpen från mobila enheter med hjälp av en surfplatta, 25 procent kommer från en smartphone. Enligt samma undersökning där man frågat 11 616 vuxna konsumenter i USA om sina mobila inköp, så har man även dragit slutsatsen att en stor andel använder sina mobila enheter för olika ändamål.

– Vad folk gör med en smartphone är fundamentalt annorlunda än vad de gör med en surfplatta. Smartphones används för att jämföra priser, hitta butiker och för att ta reda på öppettider samt små, snabba och taktiska inköp. Surfplattan konverterar tre gånger bättre än smartphones, det är där det händer, säger Charles Nicholls, grundare och Chief Strategy Officer på SeeWhy.

Aktiviteten varierar kraftigt

SeeWhy såg också ett tydligt mönster i hur konverteringen från de olika enheterna ändrade sig under dagen. Aktiviteten från smartphones höll sig statisk, men så var inte fallet med surfplattan.

– Aktiviteten från surplattan varierar kraftigt. Antalet köp stiger betydligt på kvällen i takt med att människor kommer hem från jobbet, börjar koppla av och plockar fram sin surfplatta. Surfplattan är en fritidsenhet och eftersom de flesta mobila köpen sker med surfplattor bör e-handlare först optimera sina e-handelssajter för dessa, säger Charles Nicholls.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Annons
Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

Lifes e-handel ökade 60 procent - adderar två nya landschefer

En av få som kan skryta om tillväxt i fysisk butik.

Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Videointervju: Garden Glory - ökat e-handeln nära 500%

Varför tackade hon nej till Amazon?

Kronans: Kombon fysiska apotek och <nobr>e-handel</nobr> är stark

Kronans: Kombon fysiska apotek och e-handel är stark

Pumpar upp sin omnikanal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

Amazons järngrepp om USA blir bara starkare

De flesta vänder sig endast till Amazon, och är nöjda med det.

PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

I dag: PostNord storsatsar på paketskåp - 200st i steg ett

Helt öppet paketnätverk.

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

Bauhaus expanderar sin egen hemleveranslösning

"Äger hela leveransprocessen".

Annons
Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta