Annons

E-handlare uppmanas ge surfplattan mer kärlek

E-handlare uppmanas ge surfplattan mer kärlek

2013-04-26 16:01

Enligt en ny amerikansk undersökning är det surfplattan som bör stå i fokus när näthandlare utvecklar sina e-handelssajter för den mobila handeln. Tre fjärdedelar av köpen från mobila enheter kommer nämligen från en surfplatta.

I förra månaden släppte Adobe en undersökningen som visade att allt mer av e-handeln från mobila enheter sker från surfplattor. Nu kommer nya uppgifter som stöder den tesen.

Enligt en undersökning från SeeWhy sker 75 procent av inköpen från mobila enheter med hjälp av en surfplatta, 25 procent kommer från en smartphone. Enligt samma undersökning där man frågat 11 616 vuxna konsumenter i USA om sina mobila inköp, så har man även dragit slutsatsen att en stor andel använder sina mobila enheter för olika ändamål.

– Vad folk gör med en smartphone är fundamentalt annorlunda än vad de gör med en surfplatta. Smartphones används för att jämföra priser, hitta butiker och för att ta reda på öppettider samt små, snabba och taktiska inköp. Surfplattan konverterar tre gånger bättre än smartphones, det är där det händer, säger Charles Nicholls, grundare och Chief Strategy Officer på SeeWhy.

Aktiviteten varierar kraftigt

SeeWhy såg också ett tydligt mönster i hur konverteringen från de olika enheterna ändrade sig under dagen. Aktiviteten från smartphones höll sig statisk, men så var inte fallet med surfplattan.

– Aktiviteten från surplattan varierar kraftigt. Antalet köp stiger betydligt på kvällen i takt med att människor kommer hem från jobbet, börjar koppla av och plockar fram sin surfplatta. Surfplattan är en fritidsenhet och eftersom de flesta mobila köpen sker med surfplattor bör e-handlare först optimera sina e-handelssajter för dessa, säger Charles Nicholls.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta