E-handlare uppmanas ge surfplattan mer kärlek

Enligt en ny amerikansk undersökning är det surfplattan som bör stå i fokus när näthandlare utvecklar sina e-handelssajter för den mobila handeln. Tre fjärdedelar av köpen från mobila enheter kommer nämligen från en surfplatta.

I förra månaden släppte Adobe en undersökningen som visade att allt mer av e-handeln från mobila enheter sker från surfplattor. Nu kommer nya uppgifter som stöder den tesen.

Enligt en undersökning från SeeWhy sker 75 procent av inköpen från mobila enheter med hjälp av en surfplatta, 25 procent kommer från en smartphone. Enligt samma undersökning där man frågat 11 616 vuxna konsumenter i USA om sina mobila inköp, så har man även dragit slutsatsen att en stor andel använder sina mobila enheter för olika ändamål.

Annons

– Vad folk gör med en smartphone är fundamentalt annorlunda än vad de gör med en surfplatta. Smartphones används för att jämföra priser, hitta butiker och för att ta reda på öppettider samt små, snabba och taktiska inköp. Surfplattan konverterar tre gånger bättre än smartphones, det är där det händer, säger Charles Nicholls, grundare och Chief Strategy Officer på SeeWhy.

Aktiviteten varierar kraftigt

SeeWhy såg också ett tydligt mönster i hur konverteringen från de olika enheterna ändrade sig under dagen. Aktiviteten från smartphones höll sig statisk, men så var inte fallet med surfplattan.

– Aktiviteten från surplattan varierar kraftigt. Antalet köp stiger betydligt på kvällen i takt med att människor kommer hem från jobbet, börjar koppla av och plockar fram sin surfplatta. Surfplattan är en fritidsenhet och eftersom de flesta mobila köpen sker med surfplattor bör e-handlare först optimera sina e-handelssajter för dessa, säger Charles Nicholls.

 

Källa: Internet Retailer

Annons