E-handlare utan betalning när Postförskottet strular

Flera e-handlare rapporterar att de har problem med utbetalningarna på försändelser skickade med Postförskott. Betalmetoden som många e-handlare finner förelagad skapar nu tomma kassor hos mindre nätbutiker.

Primärt ska det vara brevpostförskotten som inte betalas ut. Postförskott som skickas med tjänsten MyPack verkar också vara drabbade men betalas ut snabbare vid en anmälan om sen betalning.

- Skickar ca 40 postförskott per månad. Den senaste månaderna har jag haft väldiga problem att få betalt av posten för de postförskott som kunden har hämtat ut. I något fall har det tagit 3 veckor innan pluringen hamnat på kontot. Har gjort mängder av reklamationer, den äldsta är från 15/3-13 idag är det 6/4-13. Den reklamationen har posten inte ens påbörjat, trots att de skall ta upp ett ärende inom 10 dagar, samt löst inom 30 dar, skriver en frustrerad e-handlare.

Annons
Annons

Vi kontaktade Posten och de bekräftar att det är strul med utbetalningar till e-handlarna:

- Det stämmer att vi tyvärr har haft problem med utbetalningar av postförskotten. I fredags hittades vad som troligast är grundproblemet, och en styrka tekniker har jobbat med det under helgen. Nu är det löst, men det kan dröja några dagar innan allt är på plats. Vår Kundtjänst, som sitter i Sverige, jobbar undan de reklamationer som kommit in med hög prioritet. Vi beklagar de eventuella problem som detta har orsakat, säger PostNords pressekreterare Maria Ibsén.

I vårt forum kan man läsa om frustrationen som vissa känner. De som är flitiga användare av Postförskott kan Posten vara skyldiga uppemot 20 000 kronor.

Postförskott är en betalmetod som många e-handlare finner förlegad och kanske kan detta strul få användare att titta på alternativa lösningar. Vi hoppas dock att Posten fått rätt på problemet och att de som behöver använda tjänsten kan göra det.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!