Annons

E-handlare vill göra döden enklare och billigare

E-handlare vill göra döden enklare och billigare

2014-04-25 14:58

Att dö ska inte kosta skjortan. Det är tanken bakom nystartade Funera som med hjälp av e-handel vill göra begravningar billigare. Förhoppningen är också att det ska bli lika enkelt att planera en begravning, som att boka en restaurang.

Begravningsbranschen omsätter 2 miljarder årligen och en enklare begravning i Sverige kan kosta upp till 20 000 kronor.

Mellan en tredjedel och en fjärdedel av den summan går till begravningsbyrån för kostnader som kundkontakt, bokningar, anskaffning av gravsättningsintyg och olika administrativa tjänster. Det här är en alldeles för stor andel tycker Håkan Ramsin, riskapitalist som investerat i Funera.

– Konkurrenterna tar mellan 4 500 och 7 000 kronor för en tjänst som är väldigt svår för kunden att få överblick på. Där har vi ett standardpris på 590 kronor. En del av de där intygen som de skaffar fram får man bara genom att skicka ett mejl, det är kanske två minuters arbete, säger Håkan Ramsin till Di.

Men pengar behöver inte vara den enda anledningen till att använda sig av en tjänst som Funera. Det som framförallt skiljer dem från en traditionell byrå är att man inte har några fysiska möten för begravningsplaneringen.

– Vår hypotes är att det finns många människor som känner att begravningsentreprenören i själva verket är en säljare. De föredrar att hantera planeringen själva framför datorn, snarare än att sitta i en massa möten, säger Håkan Ramsin.

Måste övertyga kyrkan

Bakom tjänsten finns förutom Håkan Ramsin, som har en bakgrund som VD i Bonnierledningen och som under de senaste femton åren drivit ett stort antal internetbaserade tjänster, ytterligare två entreprenörer.

Magnus Kenneby, med erfarenhet från McKinsey och som driver den egna företagsgruppen Sequent, samt Dennis Jillvert, företagets VD som bland annat jobbat för Rocket Internet. Företaget ska bara ha varit igång i sex veckor, men redan nu arrangerar man en till två begravningar per dag.

Nästa steg i satsningen är att få de svenska kyrkorna till att använda sig av ett bokningssystem som man tagit fram. Något som skulle spara många telefonsamtal och tid. Lyckas Funera med det skulle man kunna minska arbetet med 90 procent.

– Vi hoppas att det i framtiden ska bli lika enkelt som att boka en restaurang. Men där är vi inte än, säger Håkan Ramsin.

 

Källa: Press, DI

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2014-04-25 16:06

Det här tror jag en hel del på. Inte för att begravningar skall bli något ståhej där varje krona skall sparas, utan för att det är enkelt och det är en bransch som behöver lite konkurrens.

Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Gekås är 10,36 procent billigare än andra butiker

Var tredje produkt är dyrare.

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

PostNord förbättrar sitt resultat med 800 miljoner

Fortsatt negativt dock.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Gents släpper prenumerationstjänst för parfym

Ger sig in i konkurrensen.

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Apotea slog miljarden redan under första halvåret

Försäljningen ökade med 36 procent.

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder:

Bygghemma omsatte 1,7 miljarder: "Snabb tillväxt"

"Finland var särskilt tillfredsställande".

Annons
Annons
TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

TPL-aktör omsatte 75 miljoner på ett halvår

Ny anläggning ger resultat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta