E-handlaren firade förstaplatsen med skrytkupong

Kunderna fick tillbaka några dollar.

I går var det många e-handelskunder i USA som fick en värdekupong när de handlade på Amazon.com. Det gällde dock inte alla order. Men de beställningar där Amazon var säljaren och det primärt handlade om fysiska varor, över ett visst värde, så fick kunderna en värdecheck på den konstiga summan 8,62 dollar, ungefär 77 kronor.

Varför denna summa undrar du förmodligen? Amazon firade att de nyligen blev etta i den nationella undersökningen Harris Corporate Reputation Poll. En undersökning som mäter saker som socialt ansvarstagande, tjänstens kvalitet och hur trevlig arbetsplatsen är, bland mycket annat. Totalt är 100 av de mest “synliga” företagen i USA med på listan.

Annons

Över 30 000 var med och röstade

Undersökningen har genomförts sedan 1999 och alla bolag som är med får ett betyg på sitt företags rykte eller Reputation Quotient (RQ). I årets upplaga var över 30 000 amerikaner med och röstade.

Amazon hamnade etta och ja, deras betyg var 86,27 och rabatten avrundades slutligen till 8,63 dollar. E-handelsjätten skryter alltså lite med sin värdecheck även om kampanjen kallades BIGTHANKS.

- Ett stort tack till alla våra kunder. Vi fylls av energi efter denna utmärkelse och kommer att fortsätta att jobba och innovera för er. Och grattis till alla Amazonier. Dessa utmärkelser är ett direkt resultat av hela teamets kundfokus och pionjäranda samt fokus på operationell perfektion och vilja att ta djärva beslut, sade Jeff Bezos, grundare och VD för Amazon.

Amazons betyg ska vara det bästa någonsin sedan undersökningen började genomföras. Topp 10 företagen med bäst rykte var:

1. Amazon (86,27)
2. Wegmans (85,41)
3. Publix Super Markets (82,27)
4. Johnson & Johnson (82,57)
5. Apple (82,07)
6. UPS (82,05)
7. Disney (82,04)
8. Google (82,00)
9. Tesla (81,70)
10. 3M (81,50)

Annons