Annons

E-handlaren omsatte 70 miljarder kronor på ett kvartal Maggie Wu jobbar inte med normala siffror

E-handlaren omsatte 70 miljarder kronor på ett kvartal

2017-11-02 14:00

Hela Sveriges årsomsättning på några månader.

Kinas e-handelsstjärna Alibaba delger idag sina siffror för årets tredje kvartal. Omsättningen landar på hisnande 55 122 miljoner yuan eller 70 miljarder svenska kronor, med ett resultat på cirka 22 miljarder kronor. Tillväxten landar samtidigt på över 60 procent.

- Detta kvartal levererade vi ett excellent resultat, med en övergripande tillväxt på 61 procent vilket visar på ett stabilt momentum i vår kärnverksamhet och över hela Alibaba, säger Maggie Wu, ekonomichef på Alibaba Group.

Precis som Amazon satsar Alibaba allt mer på andra områden som exempelvis molntjänster, där Amazon också är stora. Alibabas “molnverksamhet” växte under kvartalet med 99 procent, jämfört med i fjol, och landade på nära 3,8 miljarder kronor (2 975 miljoner yuan).

Tmall ökade med 49 procent

Själva e-handeln, marknadsplatserna Tmall och Taobao, stod dock för en tillväxt på 63 procent och är det näst snabbast växande området inom Alibaba Group.

- Vi genererade cirka 3,4 miljarder dollar i fritt kassaflöde under kvartalet, vilket möjliggör för oss att investera i framtidsområden inom handeln, som logistik, molntjänster, digital underhållning och andra innovativa initiativ, säger Maggie Wu.

Tmall som är den marknadsplats som svenska e-handlare är mest bekanta med, och där vissa också säljer sina varor, växte under kvartalet med 49 procent.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: TV-gala och ansiktsigenkänning när jätten laddar för köpfest

Hundratals miljoner paket på en dag

Alibaba väntar nu spänt på Kinas motsvarighet till Black Friday, kallad Singles Day, då e-handlaren ska visa upp sin styrka.

- 11.11 kommer att demonstrera den tekniska innovationen och den globala omfattningen av hela Alibaba-ekonomin. Mer än 140 000 varumärken och hundratals miljoner konsumenter kommer att delta i 11.11 i år. Cainiao Network [Alibabas logistikbolag] räknar med en logistikpersonal på över tre miljoner för att hantera de hundratals miljoner paket som kommer att genereras från festivalen, skriver Alibaba i kvartalsrapporten.

E-handelsföretaget har den senaste tiden jobbat hårt på att även få med västerländska varumärken på Singles Day, via marknadsplatsen Tmall. Under shoppingfestivalen den 11 november i år så väntar sig Alibaba att de kinesiska kunderna ska ha tillgång till över 60 000 internationella varumärken. Alibaba ska idag ha 488 miljoner aktiva kunder på årsbasis.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta