Annons

E-handlaren omsatte 70 miljarder kronor på ett kvartal Maggie Wu jobbar inte med normala siffror

E-handlaren omsatte 70 miljarder kronor på ett kvartal

2017-11-02 14:00

Hela Sveriges årsomsättning på några månader.

Kinas e-handelsstjärna Alibaba delger idag sina siffror för årets tredje kvartal. Omsättningen landar på hisnande 55 122 miljoner yuan eller 70 miljarder svenska kronor, med ett resultat på cirka 22 miljarder kronor. Tillväxten landar samtidigt på över 60 procent.

- Detta kvartal levererade vi ett excellent resultat, med en övergripande tillväxt på 61 procent vilket visar på ett stabilt momentum i vår kärnverksamhet och över hela Alibaba, säger Maggie Wu, ekonomichef på Alibaba Group.

Precis som Amazon satsar Alibaba allt mer på andra områden som exempelvis molntjänster, där Amazon också är stora. Alibabas “molnverksamhet” växte under kvartalet med 99 procent, jämfört med i fjol, och landade på nära 3,8 miljarder kronor (2 975 miljoner yuan).

Tmall ökade med 49 procent

Själva e-handeln, marknadsplatserna Tmall och Taobao, stod dock för en tillväxt på 63 procent och är det näst snabbast växande området inom Alibaba Group.

- Vi genererade cirka 3,4 miljarder dollar i fritt kassaflöde under kvartalet, vilket möjliggör för oss att investera i framtidsområden inom handeln, som logistik, molntjänster, digital underhållning och andra innovativa initiativ, säger Maggie Wu.

Tmall som är den marknadsplats som svenska e-handlare är mest bekanta med, och där vissa också säljer sina varor, växte under kvartalet med 49 procent.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: TV-gala och ansiktsigenkänning när jätten laddar för köpfest

Hundratals miljoner paket på en dag

Alibaba väntar nu spänt på Kinas motsvarighet till Black Friday, kallad Singles Day, då e-handlaren ska visa upp sin styrka.

- 11.11 kommer att demonstrera den tekniska innovationen och den globala omfattningen av hela Alibaba-ekonomin. Mer än 140 000 varumärken och hundratals miljoner konsumenter kommer att delta i 11.11 i år. Cainiao Network [Alibabas logistikbolag] räknar med en logistikpersonal på över tre miljoner för att hantera de hundratals miljoner paket som kommer att genereras från festivalen, skriver Alibaba i kvartalsrapporten.

E-handelsföretaget har den senaste tiden jobbat hårt på att även få med västerländska varumärken på Singles Day, via marknadsplatsen Tmall. Under shoppingfestivalen den 11 november i år så väntar sig Alibaba att de kinesiska kunderna ska ha tillgång till över 60 000 internationella varumärken. Alibaba ska idag ha 488 miljoner aktiva kunder på årsbasis.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta