E-handlaren som höjde priset under Black Friday

Partyspelet "Cards Against Humanity", som tydligen riktar sig till hemska människor, testade ett oväntat lyckat trick under årets Black Friday.

Cards Against Humanity är en lite ovanlig tillverkare av kortspel. Förutom att spelet ska vara obekvämt att spela så får man även kopiera det och skapa egna versioner, men inte sälja det vidare. Spelet säljs dock komplett hos Amazon eller i deras egen nätbutik för 25 dollar.

Inför den stora rea-dagen Black Friday funderade grundarna till spelet hur de kunde hitta på en annorlunda kampanj. De gillar nämligen inte reor eller några former av deals. Deras första idé var att erbjuda en rabatt på $0.01 dollar, men eftersom även denna bryter mot deras policy, om inga deals, så fick de fundera vidare.

Annons
Annons

Efter att de diskuterat igenom saken ordentligt bestämde de sig för att höja priset under Black Friday. I stället för 25 dollar skulle kortspelet nu kosta 30 dollar.


Kampanjsidan för Black Friday

De skapade en snygg landningssida för den nya kampanjen, där köpknappen fick texten "Konsumera!", och efter det var alla på Cards Against Humanity eniga om att detta var rätt väg att gå.

– Vi ringde vår kontakt på Amazon och förklarade idén till kampanjen för dem. De tyckte det var roligt men var också ganska irriterade - att skoja med prissättningen på den största försäljningsdagen på året är tydligen inte lika roligt för Amazon som det är för oss, berättar Cards Against Humanity.

När de övertygat Amazon att var med på det hela var det bara att aktivera kampanjen och lägga till en textsnutt på sidan:

"Alla våra produkter är idag fem dollar dyrare, så att du kan njuta av att köpa dem så mycket mer."

En framgångsrik kampanj

Kampanjen visade sig vara mycket framgångsrik i media då sidor som The Guardian, USA Today, BuzzFeed, All Things D, AdWeek med flera, skrev om Cards Against Humanitys annorlunda Black Friday-rea.

Annons
Annons

Men försäljningen då? Den ska ha hamnat lite över föregående år. Påverkan av "rean" verkar alltså inte ha varit stark åt något håll.


Försäljningen under 2013 för kortspelet

Mer intressant är förmodligen att de dagen efter fick en stor försäljningsökning när priset var tillbaka på det normala. Cards Against Humanity är dock ganska säkra på att detta berodde på den press som kortspelet fått under föregående dag, inte att folk var snåla nog att vänta på att priset skulle sjunka igen.

 

Källa: BI, Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!