E-handlarens nya storlekstjänst prisas i sociala medier

Projicerar kläderna på olika kroppsstorlekar.

Den brittiska modejätten Asos gillar att testa nya teknik och har bland annat jobbat med svenska Virtusize för att pricka in kundernas storlek och att minska antalet returer.

Nu berättar Asos om ett nytt samarbete med det israeliska företaget Zeekit. Denna gång handlar det också om att ge kunderna en bättre uppfattning om storlek, men med ett mer visuellt verktyg.

Annons

Asos har nämligen med hjälp av Zeekit börjat projicera sina plagg på modeller i flera storlekar. Detta har uppmärksammats i media och i sociala medier och verkar vara ett mycket uppskattat nytt inslag.

Zeekit är grundat av Yael Vizel, Nir Appleboim, och Alon Kristal. Med en bakgrund inom computer vision och AI så har de utvecklat ett verktyg som kan ta en bild på ett plagg och lägga den på olika kroppstyper, samtidigt som det tar hänsyn till hur det hela beter sig i tre dimensioner. Asos säger att det handlar om AR (Augmented Reality).

- Vi experimenterar med AR för att visa produkter på modeller av olika storlekar, så att kunderna kan få en bättre känsla av hur något kan passa deras kroppsform, ska företaget ha sagt i en kommentar till det nya samarbetet.

Annons