E-handlarens pridefest: ”Tydligt att det fanns en efterfrågan”

Posterbox.se tog i sommar tillfället i akt och lanserade en kampanj med pride-inspirerade motiv.

Stockholm Pride tog täten och sedan dess har städer runt om i landet lanserat sina egna varianter på den populära folkfesten som numera äger rum varje sommar. Men det finns fler sätt att stå upp för allas lika rättigheter än att gå med i en parad. Till exempel kan man lansera ett särskilt “pridesortiment”, vilket var precis vad e-handlaren Posterbox gjorde.

Vill värna om allas lika värde

Sedan ett par veckor tillbaka säljer företaget ett antal posters med "pridetema" som har tagits fram i egen regi. De nya affischerna marknadsförs även lite extra på Posterbox.se.

Annons

- Detta har vi gjort för att värna om allas lika värde oavsett sexuell läggning men även för att det helt enkelt inte funnits pride-posters i Sverige tidigare. Därför tänkte vi att det var perfekt att lansera detta i samband med pridesommaren, berättar VD:n och grundaren Daniel Prieduls för Ehandel.se.

Hur kom du på den här idén?

- Det var vänner och bekanta från hbtq-communityn som uppmärksammade mig på att det fanns ett tomrum på den svenska inredningsmarknaden när det kom till just pride-inspirerad inredning. Det blev då tydligt att det fanns en efterfrågan på produkter inom pride-temat så då valde jag att slå slag i saken och dra igång den här kampanjen.

"Homo sweet homo"

Posterbox prideinspirerade utseende, och dess slogan “pride your wall”, kommer att få vara kvar så länge den svenska pridesommaren pågår. Men även när den är över kommer produkterna att finnas kvar till försäljning.

- Som jag var inne på tidigare finns det en stor efterfrågan och det är superkul att kunna vara en del av en så pass viktig sak som allas lika värde oavsett sexuell läggning. Därför kommer produkterna finnas kvar i vårt sortiment och eventuellt även utökas senare i år.

Pridenyheter i Posterbox sortiment

Posterbox prideprodukter innehåller textmotiv som till exempel “Is it gay in here, or is it just me?” och “Homo sweet homo”. Designen har enligt Daniel Prieduls lett till bra respons från kunderna, både försäljningsmässigt och i form av uppskattande kommentarer.

- Jag har fått mycket positiv feedback från folk med olika bakgrund som förklarar hur viktigt det är att företag runt om i landet väljer att bli en del av pridekulturen. Hbtq-gruppen utsätts fortfarande för förtryck och fördomar så det är av stor vikt att så många som möjligt hakar på för att värnar om allas lika värde och mänskliga rättigheter, säger han.

Annons

Annons