Annons

E-handlarens superrekord: 2 miljarder på 12 månader Foto: Ehandel.se/Michell Grönlund Adlibris lager redo för julhandelns anstormning

E-handlarens superrekord: 2 miljarder på 12 månader

2017-12-08 11:17

Slog efterlängtad gräns.

Under årets Black Week omsatte Adlibrisgruppen 78 miljoner kronor och var därmed på god väg mot att nå sitt mål för året. För ett par år sedan bestämde sig företaget - som utöver Adlibris omfattar e-handelsbutikerna Roliga prylar, Bamba, Kökets favoriter, Yayday och Odla - för att det skulle nå en omsättning på två miljarder. 

LÄS ÄVEN: Adlibris merförsäljningsplan: Läkemedel i kundernas paket

"En viktig milstolpe" 

Och nu kan e-handelskoncernen rapportera att målet är nått. Under de senaste 12 månaderna har Adlibrisgruppen nämligen nått sitt efterlängtade omsättningsmål.

- Efter en period av fallande försäljning satte vi i början av 2015 upp målet att nå två miljarder i omsättning. Det är därför en viktig milstolpe för oss och en bekräftelse på att vi är på rätt väg med våra satsningar. Samtidigt är vi bara i början av vår utveckling att fortsätta driva e-handeln framåt och fortsätta skapa ännu bättre och smidigare kundupplevelser, säger Adlibrisgruppens vd Johan Kleberg i ett pressmeddelande.

Förutom en lyckad Black Friday-kampanj kan Adlibrisgruppen notera att det finns ett fortsatt stort intresse för Adlibris pysselsortiment. Segmentet pyssel & DIY, leksaker och papper & kontor ska ha ökat med 162 procent under de senaste 12 månaderna.

LÄS ÄVEN: Försäljning inte primära målet med Adlibris nya innehåll

Annons
Annons

Fysiska böcker står för 80% 

Många är även intresserade av att köpa fysiska böcker, som under det senaste året har stått för 80 procent av Adlibrisgruppens försäljning. Men även på andra håll i företaget märks stora framgångar. Som exempel ska Kökets favoriter ha ökat sin omsättning med 119 procent på ett år.

LÄS ÄVEN: Nådde 20 miljoner första året - nu tas succén till Finland

Hur helåret 2017 slutar för Adlibrisgruppens del återstår fortfarande att se, men enligt Johan Kleberg ser det positivt ut för de veckor som återstår.

- Allt tyder på att vi kommer att göra en riktigt bra julhandel i år igen. Vi vet att allt fler kunder upptäcker hur enkelt och prisvärt det är att handla julklapparna hemifrån och vi märker redan nu på vår försäljning att den trenden är starkare i år än tidigare, säger Johan Kleberg.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Skarp kritik mot Kinafusket:

Skarp kritik mot Kinafusket: "Man blundar för alltihop"

Elektronikbranschen har fått nog av att konkurrera på olika villkor.

Annons
Annons
Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Weld skalar upp - rekryterar från Google och NetOnNet

Stärker upp med säljchef och rådgivare.

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

Omniföretag fick en miljon medlemmar på under ett år

"Ett sätt för oss att stärka vårt erbjudande både i butik och på nätet".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Kampanjchef lämnar CDON för toppjobb hos CoolStuff

Blir företagets nya CRM Manager.

Nytt coworking space planerar <nobr>e-handelspark</nobr> i Jönköping

Nytt coworking space planerar e-handelspark i Jönköping

"Spännande koncept för e-handelsbolag".

Annons
Annons
Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

Anklagelser om regelfusk efter uteblivna Kina-miljarder

"Rent strikt är det fel".

3
NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

NA-KD tar in 360 miljoner för att snabba på global expansion

Omsatte 400 miljoner förra året.

1
Han får ansvaret för miljardbolagets <nobr>e-handel</nobr>

Han får ansvaret för miljardbolagets e-handel

Internrekryterar ny VP.

Varubreven blir mycket mindre den första maj 2018

Varubreven blir mycket mindre den första maj 2018

E-handlarnas favorit bantas i storlek.

8

Dystra miner när e-handeln tar tillväxten

"Tillväxten i handeln sker idag på nätet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Musti Ja Mirri söker:

E-commerce Manager

Hatstore söker:

Fotograf/Art Director

Caliroots söker:

E Commerce Manager

Swiss Clinic AB söker:

E-Commerce Media Planner


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta