Annons

E-handlarens superrekord: 2 miljarder på 12 månader Foto: Ehandel.se/Michell Grönlund Adlibris lager redo för julhandelns anstormning

E-handlarens superrekord: 2 miljarder på 12 månader

2017-12-08 11:17

Slog efterlängtad gräns.

Under årets Black Week omsatte Adlibrisgruppen 78 miljoner kronor och var därmed på god väg mot att nå sitt mål för året. För ett par år sedan bestämde sig företaget - som utöver Adlibris omfattar e-handelsbutikerna Roliga prylar, Bamba, Kökets favoriter, Yayday och Odla - för att det skulle nå en omsättning på två miljarder. 

LÄS ÄVEN: Adlibris merförsäljningsplan: Läkemedel i kundernas paket

"En viktig milstolpe" 

Och nu kan e-handelskoncernen rapportera att målet är nått. Under de senaste 12 månaderna har Adlibrisgruppen nämligen nått sitt efterlängtade omsättningsmål.

- Efter en period av fallande försäljning satte vi i början av 2015 upp målet att nå två miljarder i omsättning. Det är därför en viktig milstolpe för oss och en bekräftelse på att vi är på rätt väg med våra satsningar. Samtidigt är vi bara i början av vår utveckling att fortsätta driva e-handeln framåt och fortsätta skapa ännu bättre och smidigare kundupplevelser, säger Adlibrisgruppens vd Johan Kleberg i ett pressmeddelande.

Förutom en lyckad Black Friday-kampanj kan Adlibrisgruppen notera att det finns ett fortsatt stort intresse för Adlibris pysselsortiment. Segmentet pyssel & DIY, leksaker och papper & kontor ska ha ökat med 162 procent under de senaste 12 månaderna.

LÄS ÄVEN: Försäljning inte primära målet med Adlibris nya innehåll

Annons
Annons

Fysiska böcker står för 80% 

Många är även intresserade av att köpa fysiska böcker, som under det senaste året har stått för 80 procent av Adlibrisgruppens försäljning. Men även på andra håll i företaget märks stora framgångar. Som exempel ska Kökets favoriter ha ökat sin omsättning med 119 procent på ett år.

LÄS ÄVEN: Nådde 20 miljoner första året - nu tas succén till Finland

Hur helåret 2017 slutar för Adlibrisgruppens del återstår fortfarande att se, men enligt Johan Kleberg ser det positivt ut för de veckor som återstår.

- Allt tyder på att vi kommer att göra en riktigt bra julhandel i år igen. Vi vet att allt fler kunder upptäcker hur enkelt och prisvärt det är att handla julklapparna hemifrån och vi märker redan nu på vår försäljning att den trenden är starkare i år än tidigare, säger Johan Kleberg.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

Varning för andra och tredje advent! - då smäller det

December är en bergochdalbana.

Annons
Annons
Eventchefen efter Emeetfinalen:

Eventchefen efter Emeetfinalen: "Lite bittersweet att det är slut"

Turnén avslutades i Stockholm.

De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Extra: De bästa bilderna från Emeet Stockholm

Vilka var där?

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Hur stor blir Black Week 2018? - här hittar du svaret

Prognosen för Sveriges absolut största e-handelsvecka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Svenska Singles Day kan få ett enormt uppsving i år

Glöm inte bort världens största e-handelsdag.

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Qliros tredje kvartal - tillväxt i alla de tre benen

Betaltjänsten ökar mest.

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Världspostföreningen beklagar USA:s beslut att lämna

Generaldirektören vill snacka om saken.

Annons
Annons
Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt

"Vi kommer att anställa i hög takt nu".

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras <nobr>e-handel</nobr>

Sportamore låter varumärken sälja direkt via deras e-handel

Adidas först ut att testa.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta