Annons

E-handlares förtroende för Etsy sjunker som en sten

E-handlares förtroende för Etsy sjunker som en sten

2016-07-20 11:01

Marknadsplatsen har stora problem med sin betalleverantör vilket drabbar e-handlare och deras kunder.

Hundratals om inte tusentals e-handlare på den globala marknadsplatsen Etsy rapporterar problem med betalningarna.

Enligt TechCrunch har det nu gått tre veckor sedan problem med transaktioner uppdagades och det verkar inte vara löst ännu. Bloomberg rapporterade om Etsys problem med betalningarna i början av juli och betalleverantören till Etsy, Worldpay, erkände då vissa störningar.

"Ett litet antal kunder"

Det handlade då först och främst om att betalningar tog lång tid att få igenom. Det kunde ta flera timmar eller till och med dagar för vissa transaktioner att slutföras.

- Worldpay är medvetna om ett isolerat problem som påverkar en av våra betal-gateways, vilket resulterat i en försening av transaktioner för ett litet antal av våra kunder. Vi arbetar för att lösa problemet omedelbart och vi har aktivt kommunicerat med alla berörda kunder, meddelade Worldpay den 7 juli 2016.

Hos marknadsplatsen Etsy är det dock ett större problem än vad Worldpay vill kännas vid. En forumtråd hos Etsy med arga kunder och säljare har nu nått tusen inlägg.

Annons
Annons

Miljontals dollar på vift

Det initiala problemet med försenade transaktioner har nu gått över till något, enligt många säljare, ännu värre. I stället för att inte få betalt direkt så drar nu Worldpay dubbelt av kunderna.

Dubbelbetalningarna har skapat ännu mer rabalder och säljarna är förstås rädda för att detta urholkar förtroendet för Etsy som marknadsplats. Worldpay hävdar dock återigen att problemen är "begränsade" och att de bara gäller ett litet antal transaktioner.

Drabbade säljare är nu ganska irriterade efter att problemen med betalningarna dragit ut i flera veckor. Etsy är samtidigt inte det enda företaget som är drabbat av Worldpays problem och enligt TechCrunch är det miljontals dollar som betalföretaget slarvar med just nu.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta