E-handlares leksaksreklam fälls för könsdiskriminering

Pixmanias julreklam har hamnat i blåsväder. En privatperson ansåg att deras reklam för leksaker var könsdiskriminerande och anmälde den till Reklamombudsmannen. Något RO håller med om och Pixmanias reklam fälls nu för könsdiskriminering.

Lagom till jul gjorde Pixmania lite extra reklam för leksaker. Något som inte uppskattades av alla, åtminstone inte dess utförande. Nätbutiken ska ha annonserat både på sajten och via e-postutskick, och då gjort skillnad på leksaker för killar och tjejer.

Bland killarna leksaker fanns bland annat leksaksbilar, actionfigurer och Lego, medan tjejernas leksaker bestod av dockor med glittrande klänningar, Barbie-figurer och sminkbord. Något som fick en privatperson att anmäla Pixmania till Reklamombudsmannen.

Annons

– För tjejer finns endast traditionellt "flickiga" leksaker i rosa. För pojkar finns endast traditionellt grabbiga leksaker. Varför klassas leksaker på detta sätt? Vad finns för tjejer som vill leka med "pojkleksaker" och pojkar som vill leka med "flickleksaker". Behöver man kan man väl kategorisera på ålder. Sedan är det upp till varje barn vad de vill leka med, står det i anmälan.

Ändrat rubrikerna

RO håller med om att reklamen är nedvärderande för båda könen och har därför valt att fälla Pixmanias reklam för könsdiskriminering. Pixmania har ändrat rubrikerna på sajten för att "respektera svensk kutym", och gör numera ingen skillnad mellan de leksaker som tidigare traditionellt har varit avsedda för pojkar respektive för flickor.

– Dessa ändringar ska inte under några omständigheter betraktas som ett erkännande av ett fel från annonsörens sida, utan som ett uttryck för annonsörens vilja och strävan att uppfylla kundernas förväntningar, skriver RO i sitt uttalande.

Pixmania ber inte om ursäkt men påpekar att man sätter stor vikt vid en perfekt efterlevnad av de regler som gäller i varje land där man finns representerad.

– Vad man kan konstatera är att annonsören tagit till sig av beslutet och ändrat sin rubricering på sajten. Det är glädjande, säger Reklamombudsmannen, Elisabeth Trotzig.



Källa: Dagens Media, Press

Annons