E-handlarkollegor slår tillbaka efter artikel om arga kunder

Webbshoppen från helvetet?

E-handeln Banananaz.dk har enligt den danska tidningen Extra Bladet fått en lång rad rasande kunder efter sig, bland annat eftersom de ibland ska ha tagit månader på sig att skicka ut beställda varor.

49 sidor dåliga omdömen

Enligt Extra Bladet, som beskriver Banananaz som “webbshoppen från helvetet” har modebutiken till exempel endast 1,8 av 10 i betyg på Trustpilot och de negativa omdömena fyller inte mindre än 49 sidor. Utöver de långsamma, och ibland till och med uteblivna, leveranserna handlar kritiken bland annat om att det är svårt att få kontakt med företagets kundtjänst. Dessutom uppges e-handlaren ha varit betydligt snabbare med att ta betalt än med att leverera varorna.

Annons

Enligt Janus Rosenkrands Christoffersen, som är en av personerna som står bakom företaget, är kritiken dock kraftigt överdriven.

- Det kan ske enstaka fel när man är ett liten verksamhet som drivs från en privatadress, säger han bland annat till tidningen.

Logga ska garantera säkerhet

I Extra Bladets artikel har även Jesper Arp-Hansen uttalat sig. Han är ansvarig för “e-mærket”, som kan ses som en motsvarighet till Trygg e-handels-loggan, och tipsar kanske inte helt överraskande konsumenterna om att hålla utkik efter märket när de handlar på nätet.

- Och vi ger inte märket till vem som helst, säger han.

Journalist kom med kritik 

Att Jesper Arp-Hansen vid flera tillfällen uttrycker sig som om märket är något som “ges” till e-handlarna, har dock lett till reaktioner. I en Facebook-grupp för personer som är intresserade av dansk e-handel kritiseras Extra Bladet för att bedriva okritisk journalistik eftersom det inte nämns i artikeln att man som e-handlare får betala för att få e-märket.

En e-handlare, som dessutom också är journalist, har kontaktat tidningen för att få till en rättelse. Hennes inlägg har gillats av över 100 gruppmedlemmar.

LÄS ÄVEN: Hotas av konkurs - har kvar Trygg e-handel

Annons
Annons