Krönika: E-handlarna är logistikens humlor

Logistikexperten Tobias Jonasson om de orädda e-handlarna.

Kanske har det att göra med att julen snart är i annalkande eller så är det bara en tillfällighet att jag just nu känner behov av att få hylla och bekräfta. Nyligen skrev jag en krönika i tidningen Intelligent Logistik, som utkom som bilaga i Dagens Industri, där jag i ett utzoomat perspektiv gjorde hatten av till PostNord – japp, ni läste rätt.

Blåvalen på agilitykurs

Krönikan med titeln ”En blåval på agilitykurs – hatten av!” hade ungefär sin poäng i att proportionerna i PostNords gigantiska omställningsarbete kan liknas vid att gå på agilitykurs med en blåval. När alla barnen har snabbrörliga och smidiga husdjur på agilitykursen står Håkan Ericsson (VD och koncernchef PostNord) med sin landstigna val och försöker förtvivlat få den att bemästra sitt nya landskap av hopphinder, vippbrädor och slalomkäppar - en uppgift som jag tror få skulle avundas. Detta till trots påstod jag ändå att Håkan och PostNord har hittat en riktning på denna väldiga kropp där den långsamt håller på att anpassa sig till den nya miljön och slutligen ska återställa sin svunna glans.

Annons

Nog om PostNord och åter till min nyvunna fäbless för att hylla och bekräfta med hjälp av liknelser med diverse djur. Om PostNord måhända var ganska oväntat är det denna gången en typ av aktör, eller kanske snarare fenomen, som inte på långa vägar lider svält på hyllningar och bekräftelse, nämligen e-handlaren.

Utvecklar sporten logistik

Främst vill jag uttrycka uppskattning och beundran över e-handlarens bidrag till att utveckla ”sporten” logistik. Utan någon som helst respekt för hur man borde göra, och alltid har gjort, hittar de nya och innovativa lösningar för att nå sina mål. Och på temat djurreferenser blir liknelsen med humlan inte särskilt långsökt. Precis som myten om att humlan kan flyga endast på sin merit av att den inte vet om att den faktiskt inte borde kunna flyga, har e-handlarna eller logistikhumlorna skjutit på de gränser som tidigare varit sanningar bland oss förståsigpåare.

Den utan tvivel mest välkända och sannolikt också mest imponerande logistikhumlan är Amazon. På det sätt som Amazon med Mr Bezos i spetsen har tänjt på logistikens gränser, sanningar och teorier har för alltid förändrat synen på hur sporten kan utvecklas för att leva upp till vad som tidigare uppfattats som orimliga leveransåtaganden. Ett bidrag som nyligen krönts med att Jeff Bezos blivit insläppt i logistikens finrum i och med hans inträde i Council of Supply Chain Management Professionals Hall of Fame. I ädelt sällskap av bland andra streckkodens fader.

Humlorna Boozt och Babyshop

Även lokalt dräller det av exempel på hur e-handlare i både små och större sammanhang tänjer på gränser och motbevisar logistikens naturlagar. Att Boozt, bara månader innan de skulle dra i gång sin verksamhet, valde att utveckla sitt eget IT-stöd för att driva sitt lager och som de vad jag vet fortfarande använder, eller att Babyshop förvärvar ett förlusttyngt Lekmer med övertygelsen att man löser de logistikproblem som logistikspecialisten Schenker Logistics uppenbarligen inte lyckats reda ut, är bara två exempel.

Båda visar tydligt på hur logistikhumlan med sin hur-svårt-kan-det-vara-filosofi och tro på sig själv utmanar det traditionella och vad som egentligen inte borde vara möjligt. Ytterligare exempel är e-handlarnas högtider Black Friday och Singles Day som varje normalt funtad logistikrealist inte vill ta i med tång. Att vara slav under extrema försäljningstoppar är uppenbarligen inget som e-handlaren räds.

Hatten av

Så, då var det alltså dags igen: Jag lyfter på hatten. Denna gången för att hylla e-handlaren och dennes bidrag till logistikutvecklingen. Du logistikhumla som med total frånvaro av insikt i vad som är möjligt och inte. Du som med din starka vilja utmanar gamla tråkgränser och lika tråkiga sanningar och teorier. Stor som liten bidrar du till att utveckla logistiken. Tack!

Annons