E-handlarna är supertaggade inför shoppingfesten

Framtidstron ökar rejält bland nätbutiker.

Handelsbarometern för oktober månad visar att svenska e-handlare är på gott humör. Framtidsindikatorn för nätbutiker, som ska visa på hur företagen ser på den framtida försäljningen, ökade med 9,2 enheter i oktober. Totalt landar den på 117,4 där 100 ska vara en neutral nivå.

E-handlarna är alltså mycket hoppfulla inför försäljningen i framtiden och vad som kan ligga bakom detta är inte någon hemlighet.

Annons

- E-handlarna ser med tillförsikt fram mot Black Friday, Cyber Monday och julhandeln som väntas ge försäljningen en rejäl skjuts, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Förväntningarna på lönsamhet lägre

Framför allt ska det vara tron på framtida försäljningsökningar som skjuter i höjden, enligt Svensk Handel. Lönsamhetsförväntningarna är, likt tidigare rapporter, något mer modest.

- Att förväntningarna på lönsamhet är betydligt lägre är ett uttryck för den tuffa konkurrens och stränga prispress som råder på nätet.

Bland fysiska butiker ska framtidstron samtidigt ha sjunkigt med 2,3 enheter och det är främst sällanköpshandeln som drar ner siffran. Dagligvaruhandeln ska se mer positivt på framtiden.

- Dagligvaruhandeln är mindre konjunkturkänslig och inte utsatt för internationell konkurrens i konsumentledet. Därför är också förväntningarna på kommande jul- och nyårsförsäljning inom dagligvaruhandeln högre, säger Johan Davidson.

Annons