Annons

E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige Chiquelle hoppade genast på tåget

E-handlarna hyllar Instagram Shoppings intåg i Sverige

2018-04-25 08:15

Succé direkt.

Efter att ha testats på ett antal andra marknader tog Instagram Shopping under gårdagen steget in på den svenska marknaden.Tjänsten låter kunden handla direkt i ett företags Instagramuppdatering, vilket gör att det blir lättare för till exempel e-handlare att sälja varor direkt i det sociala forumet.

- Shopping på Instagram ger ditt företag ett smidigt skyltfönster där människor kan titta närmare på era bästa produkter med ett enda tryck, uttrycker Instagram det i sin information till företag.

Länkas direkt till e-handeln

Den som använder Instagram Shopping kan lägga upp en bild i flödet, och sedan tagga olika produkter på bilden med information som till exempel pris. Följare som sedan klickar på informationsrutan kommer direkt till företagets e-handel, där de får möjlighet att handla varan.

Nyheten har sedan lanseringen diskuterats flitigt i olika forum på till exempel Facebook och LinkedIn, och av allt att döma är många företag pigga på att testa den nya tjänsten.

- Tror det skulle vara superbra! skriver till exempel en person.
- Spännande, detta ger samtidigt mer besöksdata från denna kanal, håller en annan med.
- Nu slipper kunderna att leta upp  produkter eller priser. Mer transparens är lika med mer försäljning, konstaterar en tredje.

Måste ha företagsprofil

En del e-handlare verkar ha kommit igång med upplägget mer eller mindre genast, medan andra hade lite svårare att få det att fungera. Bland annat verkar det krävas att det aktuella Instagramkontot hänger ihop med ett konto på Facebook, samt att Instagramkontot konverteras till en företagsprofil. Mer information om Instagram Shopping går att läsa på denna länk.

Annons
Annons

De e-handlare som har uppfyllt alla kriterier har vad vi förstår automatiskt blivit upplysta av Instagram om att det finns en uppdatering som gör att de kan börja använda den nya funktionen. Ett antal svenska e-handlare, som till exempel Bubbleroom och Chiquelle, började med Instagram Shopping samma dag som tjänsten lanserades i Sverige.

- Det här är ett väldigt kraftfullt verktyg för oss som varumärke. Det gör det möjligt för oss att visa upp våra produkter på ett ännu enklare sätt, och låter kunden köpa produkten genom bara ett par klick istället för att behöva leta efter varan själv, skriver Chiquelles vd Pouya Boland i ett mejl till Ehandel.se. 

MISSA INTE UPPFÖLJNINGEN: Första dagen med Instagram Shopping: "Som vi har väntat" 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk e-handelsbutik

"Ett självklart steg i Sveas digitala transformation".

Annons
Annons
PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Räknar med 900 000 paket under helgen.

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Ska satsa på teknisk innovation.

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Födelsedagspresenten: En miljözon i Morgongåva.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Bockasjö får ännu ett e-handelsuppdrag.

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> öppnar sin första mode-popup

E-handelsjätten öppnar sin första mode-popup

Första modesatsningen i den fysiska världen.

Annons
Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta