Annons

E-handlarna jublar och butikshandlarna surar Karin Johansson

E-handlarna jublar och butikshandlarna surar

2018-05-15 07:30

"Kunden blir allt mer gränslös".

Svensk Handel gick igår ut med att e-handeln förväntas ta en tredjedel av all handel redan 2025. I dag släpper de Handelsbarometern för maj månad som tar tempen på butiker och e-handlares framtidsförväntningar.

LÄS ÄVEN: E-handeln kommer att ta en tredjedel av all handel

Inte helt oväntat så är butikshandlarna inte speciellt hoppfulla inför framtiden och för maj månad så ska Framtidsindikatorn för butiker minskat med 1,5 enheter. Detta ska vara 9,6 enheter lägre än för ett år sedan.

Annons
Annons

E-handlarna däremot ser mer positivt på framtiden och hos dem växte förväntningarna med 2,2 enheter och Framtidsindikatorn landar på 120,5, jämfört med 93,7 för butikshandlarna.

- E-handeln är på stark frammarsch och det gjuter mod i de svenska e-handelsföretagen. Kunden blir allt mer gränslös och framtidens handel handlar om att möta kunden där den finns, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

"Förändringstrycket är kraftfullt"

I gårdagens stora rapport Det stora detaljhandelsskiftet 2018 står det klart att skiftet till e-handel går fortare än väntat, vilket förstås lär påverka butikshandlare som inte har en digital strategi på plats. Dagligvarubutikerna ska dock vara mer optimistiska än sällanköpsbutikerna, enligt Handelsbarometern.

- Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård, säger Karin Johansson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta