E-handlarna jublar och butikshandlarna surar

"Kunden blir allt mer gränslös".

Svensk Handel gick igår ut med att e-handeln förväntas ta en tredjedel av all handel redan 2025. I dag släpper de Handelsbarometern för maj månad som tar tempen på butiker och e-handlares framtidsförväntningar.

LÄS ÄVEN: E-handeln kommer att ta en tredjedel av all handel

Annons

Inte helt oväntat så är butikshandlarna inte speciellt hoppfulla inför framtiden och för maj månad så ska Framtidsindikatorn för butiker minskat med 1,5 enheter. Detta ska vara 9,6 enheter lägre än för ett år sedan.

E-handlarna däremot ser mer positivt på framtiden och hos dem växte förväntningarna med 2,2 enheter och Framtidsindikatorn landar på 120,5, jämfört med 93,7 för butikshandlarna.

- E-handeln är på stark frammarsch och det gjuter mod i de svenska e-handelsföretagen. Kunden blir allt mer gränslös och framtidens handel handlar om att möta kunden där den finns, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

"Förändringstrycket är kraftfullt"

I gårdagens stora rapport Det stora detaljhandelsskiftet 2018 står det klart att skiftet till e-handel går fortare än väntat, vilket förstås lär påverka butikshandlare som inte har en digital strategi på plats. Dagligvarubutikerna ska dock vara mer optimistiska än sällanköpsbutikerna, enligt Handelsbarometern.

- Den digitala strukturomvandlingen med snabbt förändrade kundbeteenden ritar om detaljhandelskartan. Även om merparten av handeln kommer att ske i fysiska butiker under överskådlig tid är förändringstrycket kraftfullt. Konkurrensen blir tuffare och prispressen är hård, säger Karin Johansson.

Annons