Annons

E-handlarna laddar inför årets julleveranser

Helgläsning: E-handlarna laddar inför årets julleveranser

2018-10-20 10:00

"Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj".

Black Friday och julhandeln står för dörren och försäljningen under årets starkaste shoppingperiod väntas slå alla tidigare rekord. För att stå rustade när köpstormen slår till har e-handlarna förstås förberett sig med allt från extra personal till snabbare sajter. Något de flesta e-handlarna förstås helst vill undvika är krångel med leveranserna och för att logistiken ska gå i lås, gäller det att stå ordentligt rustad när köpstormen är här.

Men hur ska man egentligen göra för att förbereda sig leveransmässigt, när man inte ens vet exakt vilka volymer man ska räkna med? Och hur ska man kunna säkerställa att allt fungerar när leveranskedjan i de flesta fall hanteras av ett annat företag? Vi bad ett antal e-handlare att dela med sig av hur årets förberedelser har gått till hos just dem.

"Slipar på de sista detaljerna"

Anton Malmberg, som är medgrundare på KitchenTime, berättar att deras förberedelser har pågått sedan januari.

- Vi har under året byggt om och ut på lagret och slipat på våra processer för att vi ska stå redo inför peaken. Vi har även sett över vårt leveranserbjudande och erbjuder nu fler alternativ för en smidigare leveransupplevelse, berättar han för Ehandel.se.

Han beskriver situationen som ett teamwork, där både organisationen och KitchenTimes partners måste hjälpas åt för att få allt på plats i tid.

- Just nu slipar vi på de sista detaljerna tillsammans med vårt team och våra partners för att säkerställa hämtningskapacitet från transportörer, tillgång på emballage, påfyllning av varor både inför och efter Black Friday, samt schemaläggning för att klara produktionen.

"Massor av småfixar överallt"

Hos Skincity, som redan har kommit i julstämning genom att släppa företagets julkalender för året, väntar man sig också en ordentlig rusch när julen står för dörren.

- Vi arbetar systematiskt med personalplanering och med förbättringsåtgärder i vår plock&pack- och inleveransprocess, både när det kommer till utveckling av systemlösningar men också med smartare lösningar för packmaterial. Allt för att bli så effektiva som möjligt och för att säkerställa att vi under de största topparna erbjuder samma höga service och kvalité som under resten av året, skriver Ylva Pagmén, Supply Chain Manager på Skincity.

Många konsumenter är ute efter spel, datorer och annan hobbyutrustning när det är dags att handla julklappar till nära och kära. Och för att ingen ska behöva vänta till mellandagarna med att öppna sina paket, är logistikförberedelserna i full gång hos både Webhallen och Dustin.

- Vi lär oss konstant av föregående år. Massor av småfixar överallt som kan verka ganska betydelselösa var och en för sig, men som gör stor skillnad sammanlagt, säger Anton Nilssson, marknadschef på Webhallen.

Vill slippa städning

Bland annat fokuserar Webhallen på att få undan allt annat arbete i god tid, så att företagets medarbetare inte ska behöva sysselsätta sig med uppgifter som inventeringar, administrativt arbete och städning när kundernas order börjar trilla in i allt högre takt.

- Kort sagt: Allt som inte är att packa och skicka paket ska vara helt ur världen innan Black Friday drar igång, sammanfattar Anton Nilsson.

Även hos Dustin är förberedelser A och O när julhandeln står för dörren.

Annons
Annons
- Planering, planering, planering. Fokus på planering ner i detalj för att alla processer ska vara så smidiga som möjligt och för att vi ska ha rätt resurser vid rätt tillfällen för snabbast möjliga leveranser till våra kunder. Det handlar om allt från att planera arbetstiderna så vi kan hantera toppar, exempelvis Black Friday-helgen, till att optimera plock- och packprocessen för de varor som kommer ingå i kampanjerna och kvalificerade prognoser till våra transportpartners, skriver Eva Ernfors, som är kommunikationschef på Dustin.

När det nya året drar igång är det för många dags att införa nya vanor, så att Sportamore väntar sig en rejäl rusch inför julen kommer förstås inte som någon överraskning. I ett mejl till Ehandel.se beskriver företagets vd Johan Ryding Black Friday och julhandeln som "årets största handelsperiod".

"Ser fram emot att slå nya rekord"

Inför årets shoppingfest sätter Sportamore bland annat hoppet till företagets robotlager, som har byggts ut under det senaste året.

- Vår automationsanläggning har under året expanderats för att kunna möta de kapacitetskrav som framför allt peaken i samband med Black Friday ställer på oss som organisation. Distributions- och leveranskapacitetsplaner har upprättats i samarbete med våra speditörer och vi har rekryterat extra personal för att täcka de utökade behoven under perioden. Vi ser fram emot att slå nya rekord både i omsättning och leveransförmåga, säger Johan Ryding.

Och nya rekord väntas även hos Jollyroom, som under årets julhandel räknar med en tillväxt på minst 50 procent jämfört med förra årets siffror.

- Vi har under året löpande investerat i en rad olika projekt för att säkerställa rätt logistiska förutsättningar. Vi har bland annat investerat i nya lagerlokaler, automatisering av interna processer, kontinuerligt stresstestat våra lagersystem samt koordinerat transporter med fler direktbilar till strategiskt utvalda terminaler i Norden, berättar Frida Ekholm, Digital Communication & PR Manager på Jollyroom.

Har byggt om plocket

Jollyroom har dessutom lagt tid på att rekrytera personal och på att ge medarbetarna “bästa tänkbara förutsättningar” för att klara av de logistikutmaningar som följer med stark tillväxt.

- Vi har exempelvis förenklat plock- och packappar i vårt affärssystem SAP för att underlätta upplärning av ny personal samt byggt om plockprocessen på storgods för att minska tunga lyft.

Hos Teknikproffset, vars breda sortiment väntas locka gott om trafik i november och december, börjar förberedelserna tidigare och tidigare för varje år som går, berättar företagets e-handelschef Peter Olsson.

- Allt från inköp, marknads- och personalplanering, systemutveckling, lageroptimering, till att vi har börjat bearbeta våra speditörer för att säkerställa hög leveranssäkerhet, förklarar han.

Personalen med på tåget

Enligt Peter Olsson blev både Black Friday och julhandeln lyckade för Teknikproffset förra året, men samtidigt ska organisationen ha stött på problem när beställningstrycket ökade. Bland annat ska personalen ha fått arbeta "alldeles för mycket övertid", och leveranstiderna blev stundtals längre än vad företaget hade önskat.

- I år står vi helt klart bättre förberedda, både personalmässigt och planeringsmässigt. Utöver det har vi tillsammans med Specter fortsatt utveckla vårt affärssystem för att optimera både ut- och inleveranser, vilket har snabbat upp vår orderhantering avsevärt, säger Peter Olsson.

Men det allra viktigaste är enligt Peter Olsson att personalen är redo för den rusch som Black Friday och julen innebär. Och det ska Teknikproffset ha lyckats med i år.

- Den största orsaken till att jag tror att vi är väl rustade i år är att det känns som att vi verkligen har med all personal på tåget. I stället för att se det som att vi är på väg in i en period med mycket övertid och stress, så ser vi fram mot att tillsammans prestera och slå allas förväntningar, avslutar han.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta