Helgläsning: E-handlarna står redo när kunderna vill säga ja

Sommaren är årets hetaste bröllopssäsong - något som märks inte minst hos e-handlarna.

Det ibland osäkra vädret verkar inte spela någon som helst roll. I flera år har valet fallit på sommaren när Sveriges giftaslystna par sätter sig ner och bestämmer datum för den stora dagen. Enligt SCB var den 6 augusti den allra populäraste vigseldagen förra året, och året innan dess var det enligt samma källa den 13 juni som drog vinstlotten.

Och för många som ska gifta sig kommer bröllopsdagen med en hel del nödvändiga inköp, vilket förstås märks av i e-handeln. Vi tog kontakt med ett antal butiker som får lite extra skjuts när kunderna bestämmer sig för att vara trogna varandra tills döden skiljer dem åt.

Annons

Både friar och gifter sig

Det allra första som många köper när det vankas bröllop är förstås en ring, och hos e-handlaren Vanbruun är maj följt av juni årets bästa månader.

- Sommarmånaderna är de månader då flest friar och samtidigt den tid då flest gifter sig i Sverige, skriver VD:n Victor Halvarsson till Ehandel.se.

Har ni förberett er på något särskilt sätt inför alla sommarbröllop?

- Vi har inte gjort något särskilt utan arbetar på som vanligt, men givetvis märker man av den högre belastningen för att tillmötesgå alla kunders önskemål om leveranstider. Detta leder till att mer tid läggs på att hantera beställningar än att utveckla företaget.

Det är i första hand vigselringar och förlovningsringar som efterfrågas hos Vanbruun, även om det också går åt ett antal morgongåvor i form av till exempel diamantörhängen.

Många bröllopsrelaterade saker är ju personligt anpassade, påverkar det viljan att e-handla med tanke på returer och så, tror du?

- Det är klart att det är en tröskel för många, vi har ju valt att erbjuda öppet köp på nästan alla våra standardprodukter och får därmed en hel del returer och byten. Detta är en naturlig del i vår affär, precis som för de flesta e-handlare oavsett produkt, menar Victor Halvarsson.

Flasketiketter sätter personlig prägel

En e-handlare som dock sätter igång sin bröllopssäsong betydligt tidigare än i maj är Smartphoto, vars sortiment av bland annat ramar, presenter och kort förstås är efterfrågat av blivande brudar och brudgummar. Många skickar ut inbjudningar redan i januari, vilket får fart på e-handlarens försäljning. Hos Smartphoto pratar man till och med om “bröllopssäsongen” som infaller mellan januari och augusti.

Annons

- Till exempel tidigt i januari ser vi en tydlig pik för "save the date"-kort, tätt följt av bröllopsinbjudningar. De flesta passar då även på att beställa allt grafiskt material till festen och vill ha menykort, placeringskort, festprogram, och så vidare, berättar Sofie Cismas, som är Smartphotos PR-chef för Norden och UK.

Och perioden är förstås viktig för företaget, som lägger upp sina kampanjer därefter. Redan i januari lade Cyberphoto upp en särskild bröllopskampanj, som sedan har legat live under hela våren.

- Vi har även en speciell eventsida där vi har samlat allt som berör bröllopet uppdelat efter faserna: Förberedelser, förgyll festen och spara era bästa bröllopsminnen. Detta har vi stöttat upp med digital annonsering men också genom att synas i bröllopsmagasin och att samarbeta med influencers.

Utöver "save the date"-kort och inbjudningskort, säljer Smartphoto även saker som ska förgylla själva bröllopet. Det kan till exempel handla om godispåsar till bröllopsgästerna, och Sofie Cismas berättar att burk- och flasketiketter har blivit populärt.

- Hela kategorin klistermärken och etiketter är populär då detta är ett enkelt och billigt sätt att sätta brudparets personliga prägel på bröllopet. Sedan är det självklart alla sätt att ta vara på alla fantastiska bilder från bröllopet tillsammans med tackkorten, till exempel fotoböcker, men också väggdekorationer som canvas och posters, tillägger hon.

"Lärt oss av föregående års misstag"

Eftersom sortimentet hos Smartphoto är anpassat efter varje kunds önskemål arbetar företaget, till skillnad från Vanbruun.com, inte med returer. Detta utgör dock knappast något hinder för den köpsugne bröllopsplaneraren.

- Vi har däremot en mycket uppskattad och unik garanti där kunden får beställa en ny produkt helt utan kostnad om kunden inte skulle vara nöjd, säger Sofie Cismas.

Hos Myperfectday.se väntas årets stora peak äga rum just nu, det vill säga i juli och augusti. Men hela sommaren utgör en hektisk period för bolaget, som först i september kan pusta ut efter alla bröllopsleveranser.

- Vi har lärt oss av föregående års misstag och fyllt på hyllorna ordentligt med varor nu, samt tagit in extrapersonal, berättar grundaren Pauline Grindvall.

Vad är det kunderna vill köpa i år?

- I år är det mycket naturmaterial som gäller - trä, juteväv och ljusa färger i kombination med metallictoner som guld, silver och roséguld. Våra kunder handlar mycket basvaror såsom vita ballonger, vita vimplar, gästböcker och placeringskort.

Trots att det i det här fallet handlar om något så speciellt som bröllopsarrangemang, ser Pauline Grindvall, precis som Sofie Cismas, inga problem med att sälja personligt anpassade produkter via e-handel. 

- Vi har inga personaliserade produkter i dagsläget, men det finns en stor efterfrågan på den typen av varor och det verkar inte finnas en motvilja att handla det på nätet heller, säger hon.

Prover i förväg förebygger returer

Men vad är väl ett bröllop utan rätt brudklänning? För några veckor sedan besökte vi Anina Brud & Festspecialisten, vars ägare Agneta Estberger vittnade om hur viktigt det var att hjälpa kunderna att hitta rätt. Samma sak gäller hos Sophia Moore, som säljer måttsydda klänningar.

Precis som sin branschkollega har Sanna Khaled, som driver e-handeln Sophia Moore, som mest att göra under perioden januari till juni.

- Vi har under våren haft ett showroom öppet i Stockholm där vi framför allt har tagit emot bröllopskunder, både brud- och tärnklänningskunder. Vi ser till att ha mycket tyger och personal så att vi är säkra på att vi kan skicka klänningarna med snabb leverans, berättar hon.

I år vill de flesta brudar enligt Sanna Khaled gifta sig iklädda spetsklänningar, som gärna får ha öppen rygg. Precis som i fallen med kort och ballonger är det ingen tvekan om att klänningskunderna har omfamnat e-handelns möjligheter.

- Vi säljer framför allt måttsytt, så vi har inte så mycket problem med returer. Vi skickar också gratis tygprover till kunden innan de beställer. Då kan de få se och känna på tygerna innan så att de har en bättre förståelse för vad de får.

Annons