Helgläsning: E-handlarna talar ut om årets höjdpunkter

Samt avslöjar vilka som är de största förväntningarna.

Amazon kom inte, men det hände en hel del annat. Swish fick till exempel fäste, Kina blev ett hot och Black Friday slog alla tidigare rekord. 2017 är nu över och vi har bett ett antal e-handlare att sammanfatta de största e-handelshändelserna från året som gått.

Men vi tittar förstås också framåt, och har bett samma e-handlare att avslöja vad de ser mest fram emot 2018.

Annons

De här frågorna bad vi e-handlarna att besvara:

1. Vilken var den i särklass största (och viktigaste) händelsen inom svensk e-handel 2017?
2. Vilken var den största överraskningen?
3. Vad ser ni mest fram emot 2018?

God fortsättning!

Ola Gustafsson

(E-handelschef på OutNorth)

1. Samma som de senaste 7-8 åren. Och det är en icke-händelse men ändå, Amazon kom inte i år heller.

"Bekvämligheten dör en smula"

2. Att det fortfarande är så svårt för gamla jättar att göra bra e-handel, med H&M som det tydligaste exemplet. H&M:s e-handel är inspirerande som en tillfällig klädlada i en sommarmetropol. Trots att de lär ha lagt stora resurser.

3. Att vi inom svensk e-handel lyckas ta större steg i logistiken. Några små steg har tagits i år men fortfarande är det så att bekvämligheten med att e-handla från Black Friday, och tills julhandeln är slut, dör en smula när paketen ska hämtas ut. Det gör ont att se kunderna stå i de köer som vi marknadsför att de slipper. Resten av året lever vi upp till det, men denna puckel måste vi klara av bättre.

Maria Sillén Sittner

(Marknadschef för Norden och UK på Smartphoto.se)

1. Black weekend som expanderade till att bli (nästan) Black month.

Annons

2. "Överraskning" är ett starkt ord, men en trend som vuxit sig stark är välgörenhet, vilket letat sig in hos väldigt många butiker. Det vill säga att länka ihop sin kampanj med någon form av sponsring som går till välgörande ändamål.

"Ser inte fram emot GDPR"

3. Jag ser inte fram emot GDPR men det blir en stor händelse som kommer att påverka e-handeln mycket. Amazon lanseras i Sverige vilket nog blir en utmaning för många branscher inom e-handel. Ökningen av den mobila trafiken kommer att ställa ännu högre krav på att ha en väl anpassad mobil sajt.

Bernt Bergkvist

(E-handelsprofil som bland annat har varit involverad i Parvelito.se och Gardenhome.se)

1. Att Swish för e-handel kom tillbaka. Att betalningar därmed inte behöver involvera en väldig massa olika aktörer som alla vill ha betalt, samla data, kartlägga och strula till det. Som e-handlare kan man erbjuda "kontantrabatt" på 2 procent till dem som betalar med Swish, och det är ändå en bra affär.

"Pratade med PostNord om Kina 2014"

2. Att PostNord tagits så på sängen av paketflödet från Kina. Jag pratade ändå med dem om det redan 2014, och om UPU-avtal och sådant.

3. Att en massa "tjänsteleverantörer", som bara vill skära emellan med en mer eller mindre värdelös tjänst, dör ut så att det kan bli bättre lönsamhet för e-handeln. När nu stora jättar inom traditionell handel börjar vackla kan det bli riktigt bra lägen för mindre e-handelsföretag att växa med enorma tal, om de kan positionera sig rätt och få lönsamhet i sin uppskalning. Då kan man inte sitta med en massa tjänster som skalar bort åtskilliga procent av ens omsättning. Det behövs för marknadsföring, produktutveckling och logistik.

Robert Henrysson

(Marknadschef på Winefinder)

1. Tre förändringar av Internet som kanal som kommer att ha stora konsekvenser för framtiden: Avslöjandet av poddcasternas verkliga trafiksiffror, Instagrams program för att tvinga influencers att redovisa sponsring och amerikanska FCC:s beslut om att riva upp nätneutraliteten.

"Vågat av Daniel Wellington"

2. Att Daniel Wellington meddelade att de kommer att öppna över 300 butiker i en tid då alla andra går mot e-handel och färre butiker. Vågat och spännande!

3. Att Winefinder.se kommer in på topp 100-listan över de största nätbutikerna i Sverige, där vi hör hemma!

Ville Kangasmuukko

(VD på Bubbleroom)

1. Året då e-handel gick förbi den fysiska handeln vad gäller att driva tillväxt inom svensk handel. Ett paradigmskifte inom handel och inget kommer att bli sig likt igen.

2. Att vi slutade prata om omnikanal och istället började fokusera på kunden. Positiv överraskning!

3. GDPR. Skämt åsido, ser fram emot att få fortsätta vår resa tillsammans med våra medarbetare.

Ingebjørg Tollnes

(Kommunikationschef på Komplett)

1. Det har skett mycket spännande inom svensk e-handel under 2017. Att det hela tiden är fler svenskar som handlar på nätet och att den starka tillväxten fortsätter är kanske den viktigaste händelsen.

Amazon-snackisen överraskade

2. Snackisen om att Amazon är på väg att lansera i Sverige inom en snar framtid.

3. Vi är glada över att under 2018 kunna vara med och utveckla e-handeln ytterligare, både när det gäller enkelhet, tempo och en god kundupplevelse. Nästa år väntar dessutom GDPR. Vi tycker att det är bra med ett mer enhetligt regelverk kring behandling av personuppgifter. Vårt huvudfokus är kunderna, och den nya lagen ställer krav på att alla aktörer behandlar kundens uppgifter på ett bra sätt. Det tycker vi är bra. Kunden är trots allt chefen.

Sigrid Dalberg-Krajewski

(Informationschef för Norden hos Zalando)

1. Att allt fler aktörer öppnar sina kanaler för plattformsspelare som Zalando, Amazon och Tmall. Vi ser allt fler lokala märken som positionerar sig via plattformar som Zalando, eller marknadsplatser som Amazon och Tmall. Personligen är jag oerhört glad över att vi knutit till oss märken som Weekday, Gina Tricot, Oysho och NA-KD under 2017.

"Returupphämtning blir standard"

2. Det var många roliga överraskningar under året, men den största överraskningen för oss var kanske piloten med upphämtning av returer som vi har kört i Stockholm sedan maj månad. Det har varit spännande att se hur en tjänst som denna uppfattas som lyx - jag tror att den här typen av kundservice kommer att ses som standard om ett par år.

3. 2018 ser jag mest fram emot att öppna vårt första nordiska lager i Brunna, utanför Stockholm. Vi kommer att kunna halvera leveranstiderna härifrån och en möjlighet att göra fler logistikpiloter med lokala spelare. Med anledning av detta ska det bli roligt att se vad den svenska startupscenen inom logistik utvecklar under nästa år, och om vi kan hitta synergier oss emellan.

Maria Richardsson

(VD och grundare Nordic Kind samt ansvarig för inkubatorn på E-Commerce Park)

1. Den viktigaste händelsen tror jag är den totala logistikkollapsen efter Black Friday, som höll i sig ända till jul. Vi har väl vetat länge att logistikbolagen har haft utmaningar att hänga med i e-handelns utveckling, och de problem som har uppstått under hösten bevisar hur stora och allvarliga problemen är. Jag hoppas att detta kommer leda till ordentliga krafttag och förändringar under 2018.

2. Svårt att svara på, tyvärr.

"Ovanligt turbulent just nu"

3. Det känns som att branschen är ovanligt turbulent just nu, så jag tror att 2018 kommer bli ett spännande år, kanske med färre rapporter om rekord åt alla håll och fler som får olika typer av utmaningar att jobba med. På ett personligt plan måste jag ju såklart säga att det ska bli otroligt roligt att få jobba med bolagen i E-commerce Parks inkubator, det ser jag verkligen fram emot!

Annons