E-handlarna utan mobilsajt skyndar sig att tänka om

"Pågår driftsättning av en helt ny plattform"

Många människor rör sig så gott som aldrig mer än några enstaka meter bort från sina mobiltelefoner, och därför kom det kanske inte som någon överraskning när mobilen började stärka sitt grepp om svensk e-handel.

Hälften är inte mobile-first

Det började med besöken, sedan kom orderna och till sist började även intäkterna från mobilshopparna att öka. När förra årets julimånad hade nått sitt slut, kunde vi för första gången konstatera att mobiltelefonen hade dragit in över 50 procent av alla order till svensk e-handel, under en enskild månad.

Annons

LÄS ÄVEN: "Mobilen tar två tredjedelar av alla e-handelsbesök"

Men fortfarande finns det ett stort antal svenska e-handlare som inte har anpassat sina sajter till att fungera optimalt i mobilen. Faktum är att hälften av de svenska e-handlarna ännu inte är "mobile-first", som det ju brukar heta i e-handelssammanhang.

LÄS ÄVEN: Hälften av Sveriges e-handel är nu anpassad för mobilen

Vi tog kontakt med ett par av dem för att ta reda på hur de ser på den mobila utvecklingen.

- Du har alldeles rätt i att våra nuvarande sidor inte är mobilanpassade. Vi var däremot väldigt tidigt ute, för många år sen, med en mobilversion av vår hemsida som dock inte längre är aktuell, skriver Patrick Ohlsson, vd på Cyberphoto, i ett mejl till Ehandel.se.

"Påverkar så klart försäljningen"

Han medger dock att det både ur försäljningssynpunkt - och med tanke på företagets långsiktiga utveckling - förstås är bättre att ha teknik som passar så många besökare som möjligt.

- Att fler ska kunna läsa våra tester och artiklar i ett passande format, oavsett om man använder sin mobil, surfplatta eller dator, påverkar så klart även försäljningen - och i övrigt vår viktiga relation med besökare och kunder.

Patrik Ohlsson berättar att Cyberphoto är på gång med en ombyggnad av sin sajt. Vi lär alltså få se en hel del nyheter på e-handelsföretagets teknikfront inom en inte alltför lång framtid.

Annons

LÄS ÄVEN: Cyberphoto klarade krisen - storsatsar på ny plattform

- Just i detta nu pågår utveckling och driftsättning av en helt ny plattform. Den ska uppfylla kundernas förväntningar och skapa de bästa förutsättningar för att ta del av vårt innehåll genom alla aktuella format, både nu och för framtiden.

Inte lika viktigt för fyra år sedan?

En liknande historia får vi från Fyrklövern, som enligt egen utsago är "ett av Nordens största företag inom porslin, glas och hemdekoration". Företagets nuvarande hemsida har fyra år på nacken, och kommer att släppas i en ny och mobilanpassad version inom kort.

- För fyra år sedan tyckte man uppenbarligen inte att en mobilanpassad sida var lika viktigt, men nu ser vi förstås att det är ditåt utvecklingen går. Nu har vi jobbat med det här hela hösten och räknar med att ha den nya sajten på plats inom en och en halv månads tid, säger Janet Wihlborg, kommunikationschef på Fyrklövern, till Ehandel.se.

Ehandel.se har även sökt Dammsugarpåsar.nu, Hjälpmedelsbutiken och Milebreaker.com med frågor om deras sajter, som inte heller är mobilanpassade.

Annons