Framtidstron bland svenska e-handlare har länge varit högre än butikernas. I april fortsätter e-handlarnas tro att ligga på högre nivåer än butikernas inom de flesta parametrar, men lönsamhetsförväntningarna har nu börjat sjunka. Det framgår i Svensk Handels handelsbarometer.
E-handlarnas lönsamhetsförväntningar minskade med hela 11,6 enheter till 89,5 i april. Samtidigt som butikernas förväntningar om lönsamhet ökade och är nu högre än e-handlarnas. Butikernas tro växte med 4,3 enheter till 98,8.
LÄS ÄVEN: Deppigt i e-handeln när februari slog till
Men trots att e-handlarna har svagare hopp om lönsamhet har deras försäljnings-förväntningar ändå stigit med 7,5 enheter till index 126. Även deras förväntningar om att kunna anställa fler medarbetare ökade med 3,9 enheter till 110,9.
– E-handlarnas tro på den framtida försäljningen är fortsatt stark, utmaningen är att få lönsamheten att hänga med. E-handeln är global och många svenska kunder handlar lika gärna från utländska aktörer, det gör att konkurrensen på nätet är intensiv, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Butikernas förväntningar om antalet anställda ökade med 5,9 enheter till index 97,7, och försäljnings-tron ökade med 7,3 enheter till 103,3 i april.