E-julen i USA slog rekord trots krisande ekonomi

Trots det ekonomiska läget och ett hotande budgetstup slog e-handeln rekord under årets julhandel i USA. I år e-handlades det för mer än 42 miljarder dollar, en ökning med nästan 14 procent mot föregående år.

Enlig analysföretaget comScore har amerikanska konsumenter under perioden november till december e-handlat för 42,28 miljarder dollar, strax över 274 miljarder kronor i dagens kurs. Det är en ökning med 13,7 procent jämfört med julhandeln 2011.

Men trots rekordet nådde inte försäljningen upp till comScores ursprungliga förutsägelser för årets julhandel, på 43,4 miljarder dollar.

Annons
Annons

– Årets tillväxttakt ligger i stort sett i nivå med förra årets. November började med en mycket god tillväxt på 16 procent genom kampanjperioden för Thanksgiving, Black Friday och Cyber Monday. Efter det började konsumenterna nästan omedelbart dra tillbaka på utgifterna, uppenbarligen på grund av oron över det hotande budgetstupet och vad det kunde innebära för hushållens ekonomi under 2013. Med kongressens dödläge under hela december mjuknade tillväxten ytterligare och nådde inte våra ursprungliga förväntningar, säger comScores ordförande Gian Fulgoni.

Över en miljard vid 12 tillfällen

Under årets julhandel har comScore samlat in försäljningssiffror mellan den 1 november och den 31 december. Under den här perioden har amerikanerna spenderat mer än 1 miljard dollar, under en och samma dag, inte mindre än vid 12 olika tillfällen. Två dagar mer än under 2011 års julhandel.

Cyber Monday ligger i topp då det e-handlades för inte mindre än 1,46 miljarder dollar. Det är en ökning med 17,1 procent från förra året, och den mest lukrativa dagen någonsin för landets e-handlare.

Men om e-handeln trots det tuffa ekonomiska klimatet ökar i tillväxt har den fysiska handeln det tuffare. Försäljningen i butiker runt om i USA såg under julhandeln bara en ökning med 3,1 procent jämfört med förra året. Det enligt ISCS, en branschorganisation för landets köpcentrum.

Källa: Internet Retailer

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!