Annons

E-julhandeln raketar - närmar sig 8 miljarder

E-julhandeln raketar - närmar sig 8 miljarder

2016-11-25 09:43

Redan hittills i år har svenskarna julshoppat online för 1,2 miljarder kronor.

E-julhandeln fortsätter att ta allt större del av den totala julhandeln och att handla sina julklappar på nätet blir allt vanligare. Det framkommer av den årliga undersökningen “Temperaturmätningen av julhandeln” som genomförts av TNS Sifo på uppdrag av PostNord.

Näthandeln raketar mest

Fram till den 21 november i år hade 15 procent av svenskarna redan handlat julklappar på nätet för cirka 1 210 kronor per person.

Mest raketar näthandeln och totalt uppskattar svenska konsumenter att de kommer julhandla på nätet för 7,6 miljarder kronor. Detta kan jämföras med de nästan 5 miljarder som svenskarna e-julhandlade för 2014.

Hälften av e-handlarna deltar i Black Friday

Från och med idag förväntas dessutom julhandeln ta fart på riktigt i och med Black Friday. Detta har snappas upp av allt fler e-handlare som erbjuder sina kunder diverse rabatter i samband med just Black Friday.

Annons
Annons
– Under den kommande helgen med Black Friday, som många gånger blivit Black Weekend, förväntas julhandeln ta ytterligare fart, framförallt på nätet. Denna stora importerade readag har snabbt fått stort genomslag i Sverige. I år kommer cirka hälften av alla svenska e-handelsföretag att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday, en markant ökning jämfört med 2015 då̊ cirka 30 procent satsade på dagen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Kläder, leksaker och hemelektronik e-handlas mest

De populäraste julklapparna som svenskarna köper på nätet är böcker, kläder eller skor samt leksaker och hemelektronik.

Undersökningen bygger på konsumentundersökningar genomförda under perioden 16–21 november 2016 med ett riksrepresentativt urval i åldrarna 18–79 år. Sammanlagt deltog 2000 personer i Sverige.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Komplett nådde målet - över 100 säljare på sajten

Ska stå för uppemot 40 procent av omsättningen om fem år.

Annons
Annons
E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

E-handeln ökar - men vilka branscher tar hem kalaset?

De ligger betydligt högre än snittet på 21 procent.

Indiska toppar laget - rekryterar två modeveteraner

Bägge har tidigare jobbat på Åhléns.

Omniaktör teamar upp med The Mauler: "Spot on för oss"

Ska webbsända träningstillfällen från stjärnans gym.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

E-handelsstjärnor investerar i TPL - ska bli ledande i Sverige

"Tycker att de har byggt ett fint bolag med rätt tänk".

Nu omsätter svensk e-handel 67 miljarder kronor

Motsvarar knappt 9 procent av den totala detaljhandeln.

Simris Alg ökar förlusten - backar 22 miljoner

Lånade 4 miljoner i väntan på investerare.

Annons
Annons
90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

90% kollar leveransvillkoren innan de näthandlar

Även enkel returprocess högt upp på önskelistan.

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Artely gick från noll till miljonen på tio månader

Bytte strategi och vann kundernas hjärtan.

Rattsurfning förbjöds - handsfree ökade med 400%

Men endast 5 procent av ökningen skedde i e-handeln.

PostNord om Coops exit:

PostNord om Coops exit: "Så gör de varje år"

Omförhandlar och hoppas hitta lösning.

Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)

SwedOffice söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta