Annons

E-julhandeln raketar - närmar sig 8 miljarder

E-julhandeln raketar - närmar sig 8 miljarder

2016-11-25 09:43

Redan hittills i år har svenskarna julshoppat online för 1,2 miljarder kronor.

E-julhandeln fortsätter att ta allt större del av den totala julhandeln och att handla sina julklappar på nätet blir allt vanligare. Det framkommer av den årliga undersökningen “Temperaturmätningen av julhandeln” som genomförts av TNS Sifo på uppdrag av PostNord.

Näthandeln raketar mest

Fram till den 21 november i år hade 15 procent av svenskarna redan handlat julklappar på nätet för cirka 1 210 kronor per person.

Mest raketar näthandeln och totalt uppskattar svenska konsumenter att de kommer julhandla på nätet för 7,6 miljarder kronor. Detta kan jämföras med de nästan 5 miljarder som svenskarna e-julhandlade för 2014.

Hälften av e-handlarna deltar i Black Friday

Från och med idag förväntas dessutom julhandeln ta fart på riktigt i och med Black Friday. Detta har snappas upp av allt fler e-handlare som erbjuder sina kunder diverse rabatter i samband med just Black Friday.

Annons
Annons
– Under den kommande helgen med Black Friday, som många gånger blivit Black Weekend, förväntas julhandeln ta ytterligare fart, framförallt på nätet. Denna stora importerade readag har snabbt fått stort genomslag i Sverige. I år kommer cirka hälften av alla svenska e-handelsföretag att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday, en markant ökning jämfört med 2015 då̊ cirka 30 procent satsade på dagen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Kläder, leksaker och hemelektronik e-handlas mest

De populäraste julklapparna som svenskarna köper på nätet är böcker, kläder eller skor samt leksaker och hemelektronik.

Undersökningen bygger på konsumentundersökningar genomförda under perioden 16–21 november 2016 med ett riksrepresentativt urval i åldrarna 18–79 år. Sammanlagt deltog 2000 personer i Sverige.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Lager 157:s VD om nya sajten:

Lager 157:s VD om nya sajten: "En naggande god kundbas"

Hotell och restauranger bland de främsta kunderna.

Annons
Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta