Annons

E-julhandeln raketar - närmar sig 8 miljarder

E-julhandeln raketar - närmar sig 8 miljarder

2016-11-25 09:43

Redan hittills i år har svenskarna julshoppat online för 1,2 miljarder kronor.

E-julhandeln fortsätter att ta allt större del av den totala julhandeln och att handla sina julklappar på nätet blir allt vanligare. Det framkommer av den årliga undersökningen “Temperaturmätningen av julhandeln” som genomförts av TNS Sifo på uppdrag av PostNord.

Näthandeln raketar mest

Fram till den 21 november i år hade 15 procent av svenskarna redan handlat julklappar på nätet för cirka 1 210 kronor per person.

Mest raketar näthandeln och totalt uppskattar svenska konsumenter att de kommer julhandla på nätet för 7,6 miljarder kronor. Detta kan jämföras med de nästan 5 miljarder som svenskarna e-julhandlade för 2014.

Hälften av e-handlarna deltar i Black Friday

Från och med idag förväntas dessutom julhandeln ta fart på riktigt i och med Black Friday. Detta har snappas upp av allt fler e-handlare som erbjuder sina kunder diverse rabatter i samband med just Black Friday.

Annons
Annons
– Under den kommande helgen med Black Friday, som många gånger blivit Black Weekend, förväntas julhandeln ta ytterligare fart, framförallt på nätet. Denna stora importerade readag har snabbt fått stort genomslag i Sverige. I år kommer cirka hälften av alla svenska e-handelsföretag att genomföra aktiviteter i samband med Black Friday, en markant ökning jämfört med 2015 då̊ cirka 30 procent satsade på dagen, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Kläder, leksaker och hemelektronik e-handlas mest

De populäraste julklapparna som svenskarna köper på nätet är böcker, kläder eller skor samt leksaker och hemelektronik.

Undersökningen bygger på konsumentundersökningar genomförda under perioden 16–21 november 2016 med ett riksrepresentativt urval i åldrarna 18–79 år. Sammanlagt deltog 2000 personer i Sverige.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

Hemköp öppnar sin nätbutik för B2B-handel

"Efterfrågan har varit stor".

Annons
Annons
Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Daniel Wellington förlorar rättstvisten mot Ur & Penn

Får punga ut med över en halv miljon.

Scoretts nya e-handel vinner pris för bästa nykomling

Northernspirit prisas för Årets satsning.

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Tack Finland för vårt största Emeet någonsin!

Hundratals deltagare tog det nordiska e-handelscommunityt till nya nivåer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Alla de bästa bilderna från Emeet i Helsingfors

Vilka var där?

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Miljardbolag sprider nordisk sprit med ny e-handel

Krångligt i hemlandet - då söker sig det e-handelssugna finska bolaget utomlands.

Annons
Annons

Del 4: "Hjälp, jag ska börja med influencer marketing"

Pingis och Simon lär dig (sig) allt om hur man lyckas med den nya tidens marknadsföring.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

TRIWA söker:

eCommerce Manager

Campadre söker:

Teamledare till Campadres Kundtjänst

Soft Goat söker:

Kundtjänstansvarig

PhoneIX söker:

Head of E-commerce & Digital Marketing


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta