Annons

EU-regler tvingar e-handlare länka till tvistlösningssajt

EU-regler tvingar e-handlare länka till tvistlösningssajt

2016-01-15 12:12

För att få fart på den den gränsöverskridande e-handeln har EU tagit fram en ny plattform för tvistlösning på nätet, en sida som alla e-handlare snart måste länka till.

Den 1 januari 2016 började en ny lag om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden att gälla. Något som bland annat innebär att e-handlare i EU blir skyldiga att ta emot klagomål på alla officiella EU-språk.

Reglerna som gäller finns listade på Allmäna Reklammationsnämndens hemsida där det bland annat annat står att e-handlare som är etablerade inom EU måste ha en länk till EU-kommissionens onlineplattform, Online Dispute Resolution, ODR, på sina webbplatser. Några undantag ska inte finnas meddelar Konsument Europa.

– Alla e-handelsföretag som är etablerade inom EU ska ha en länk till EU-kommissionens online plattform och ange sina e-postadresser på sin webbplats, säger Jolanda Girzl, Enhetschef för Konsument Europa / ECC Sweden.

Lanseringen framflyttad

Tanken var att den nya plattformen, ec.europa.eu/consumers/odr/, skulle rullas ut måndagen den 9 januari men lanseringen har nu blivit framflyttad. I dagsläget möts man av en provisorisk sida där det står att plattformen kommer att vara tillgänglig för EU:s konsumenter och näringsidkare, den 15 februari.

Annons
Annons

Tanken är att ODR-plattformen ska hjälpa konsumenter och företag att gå vidare om en tvist uppstår i samband med gränsöverskridande e-handel. Men hur tvisterna som skickas in via EU-sajten kommer att hanteras verkar ännu lite oklart.

– Vi återkommer med information så fort vi får underlag från EU-kommissionen. Tyvärr har vi ingen åtkomst till ODR-plattformen ännu, säger Jolanda Girzl.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem