Annons

EU-regler tvingar e-handlare länka till tvistlösningssajt

EU-regler tvingar e-handlare länka till tvistlösningssajt

2016-01-15 12:12

För att få fart på den den gränsöverskridande e-handeln har EU tagit fram en ny plattform för tvistlösning på nätet, en sida som alla e-handlare snart måste länka till.

Den 1 januari 2016 började en ny lag om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden att gälla. Något som bland annat innebär att e-handlare i EU blir skyldiga att ta emot klagomål på alla officiella EU-språk.

Reglerna som gäller finns listade på Allmäna Reklammationsnämndens hemsida där det bland annat annat står att e-handlare som är etablerade inom EU måste ha en länk till EU-kommissionens onlineplattform, Online Dispute Resolution, ODR, på sina webbplatser. Några undantag ska inte finnas meddelar Konsument Europa.

– Alla e-handelsföretag som är etablerade inom EU ska ha en länk till EU-kommissionens online plattform och ange sina e-postadresser på sin webbplats, säger Jolanda Girzl, Enhetschef för Konsument Europa / ECC Sweden.

Lanseringen framflyttad

Tanken var att den nya plattformen, ec.europa.eu/consumers/odr/, skulle rullas ut måndagen den 9 januari men lanseringen har nu blivit framflyttad. I dagsläget möts man av en provisorisk sida där det står att plattformen kommer att vara tillgänglig för EU:s konsumenter och näringsidkare, den 15 februari.

Annons
Annons

Tanken är att ODR-plattformen ska hjälpa konsumenter och företag att gå vidare om en tvist uppstår i samband med gränsöverskridande e-handel. Men hur tvisterna som skickas in via EU-sajten kommer att hanteras verkar ännu lite oklart.

– Vi återkommer med information så fort vi får underlag från EU-kommissionen. Tyvärr har vi ingen åtkomst till ODR-plattformen ännu, säger Jolanda Girzl.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Svenska Assa köper det smarta låset August för en halv miljard

Ska stärka bolaget inom lösningar för hemleveranser.

Annons
Annons
Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Instabox fyller på kassan med 15 miljoner kronor

Vem sa att ingen gillar paketskåp?

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

E-rapporten #3: Ordertoppen infaller den 17 december

Var beredda på orderkalaset.

E-rapporten #3: Årets stora prövning

E-rapporten #3: Årets stora prövning

Stjäl Black Friday julhandeln?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

E-rapporten #3: Stockholms län är bäst i Sverige!

Tar hem spelet i så gott som samtliga kategorier.

Ebay rapporterar största tillväxten på tre år

Marknadsplatsen växer men analytiker är oroliga över ökande kostnader.

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

E-handelssuccé: Apoteket ökar med 43 miljoner

I stort sett hela försäljningsökningen tillskrivs den ökande handeln av receptförskrivna läkemedel på nätet.

Annons
Annons

Axfood ökar med knappt 7 procent i Q3

Och nu ska e-handelssatsningen inom Willys sprida sig till ytterligare sex städer innan året är slut.

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Flattered rapporterar stora besparingar med returtjänst

Kundtjänstärenden minskade med 30 procent.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem