Annons

EU-regler tvingar e-handlare länka till tvistlösningssajt

EU-regler tvingar e-handlare länka till tvistlösningssajt

2016-01-15 12:12

För att få fart på den den gränsöverskridande e-handeln har EU tagit fram en ny plattform för tvistlösning på nätet, en sida som alla e-handlare snart måste länka till.

Den 1 januari 2016 började en ny lag om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden att gälla. Något som bland annat innebär att e-handlare i EU blir skyldiga att ta emot klagomål på alla officiella EU-språk.

Reglerna som gäller finns listade på Allmäna Reklammationsnämndens hemsida där det bland annat annat står att e-handlare som är etablerade inom EU måste ha en länk till EU-kommissionens onlineplattform, Online Dispute Resolution, ODR, på sina webbplatser. Några undantag ska inte finnas meddelar Konsument Europa.

– Alla e-handelsföretag som är etablerade inom EU ska ha en länk till EU-kommissionens online plattform och ange sina e-postadresser på sin webbplats, säger Jolanda Girzl, Enhetschef för Konsument Europa / ECC Sweden.

Lanseringen framflyttad

Tanken var att den nya plattformen, ec.europa.eu/consumers/odr/, skulle rullas ut måndagen den 9 januari men lanseringen har nu blivit framflyttad. I dagsläget möts man av en provisorisk sida där det står att plattformen kommer att vara tillgänglig för EU:s konsumenter och näringsidkare, den 15 februari.

Annons
Annons

Tanken är att ODR-plattformen ska hjälpa konsumenter och företag att gå vidare om en tvist uppstår i samband med gränsöverskridande e-handel. Men hur tvisterna som skickas in via EU-sajten kommer att hanteras verkar ännu lite oklart.

– Vi återkommer med information så fort vi får underlag från EU-kommissionen. Tyvärr har vi ingen åtkomst till ODR-plattformen ännu, säger Jolanda Girzl.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Succé för Indiskas tjejkväll:

Succé för Indiskas tjejkväll: "Vi fick massor av input"

Åt indiska wraps och shoppade loss i mobilen.

Annons
Annons
Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Efter comebacken - nu frontar han e-handlarens turné

Det rullar på för Méndez.

Facebook och Instagram utslagna - i hela världen

Twitter svämmades över av panikslagna inlägg.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Wish till de svenska kunderna:

Wish till de svenska kunderna: "Du får pengarna tillbaka"

Lovar att göra "allt de kan".

3

Grundade e-handelns kylpåse - nu lämnar han bolaget

Lämnar över till personer som kan bygga vidare.

Intersport <nobr>e-handelssatsar</nobr> med Vanhatapio i styrelsen

Intersport e-handelssatsar med Vanhatapio i styrelsen

E-handelsprofilen får nytt uppdrag.

Annons
Annons
Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Så vill svenskarna ha nätbutikens kundtjänst

Många struntar i Facebook.

1
Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Köpfesten är över - här är nätbutikernas stora reavinnare

Branscherna som gjorde störst succé i havet av sänkta priser.

Interfloras galna säljfest: "Nådde målet med råge"

E-handelsökade med 21 procent från förra året.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Desenio söker:

E-Commerce Manager

Batteriexperten Europe AB söker:

Produkt- och inköpskoordinator inom e-handel

Kringla söker:

E-handelsansvarig problemlösare, Kringla elcyklar

Searchmint söker:

Digital Growth Manager (E-Commerce)


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta