EU vill strömlinjeforma den digitala handeln

Näthandeln ökar men handeln mellan länder i EU är långt från sin fulla potential. Medan nätshoppingen har gjort marknaden större och mer gränslös än någonsin ligger lagstiftningen kvar på nationell nivå. Därför röstade i veckan EU-parlamentet ja till ett förslag om hur man ska förbättra den digitala inre marknaden.

I förra veckan inledde EU-kommissionen ett omfattande arbete kring gränsöverskridande paketleveranser mellan länder inom EU. Men det finns fler flaskhalsar som kan störa e-handelns expansion inom unionen.

Olika konsumentskydd, momsnivåer, regler för upphovsrätt och informationsskydd, samt ett bristande förtroende för betalningssystem är några av de saker som idag hindrar européerna från att utnyttja näthandelns möjligheter fullt ut.


Annons

Pablo Arias Echeverría– I tider som denna av ekonomisk kris har vi inte råd att ha en så fragmenterad marknad med 27 olika lagstiftningar. Det innebär enorma kostnader för våra små- och medelstora företag, sa spanska kristdemokraten Pablo Arias Echeverría under den debatt som hölls i parlamentet dagen innan hans förslag röstades igenom.
 

Vill inrätta europeiska förtroendemärken

I det nu antagna betänkandet listar han de åtgärder som bör göras för att den europeiska unionen ska få ut det mesta möjliga av de sociala, ekonomiska och tekniska framsteg som den digitala eran innebär.


– Våra små och medelstora företag måste få bättre tillgång och utbildning i den nya tekniken. Kommissionen och medlemsländerna bör gå samman och utveckla en plan för att förse dem med höghastighetsbredband och utbildning i hur de kan använda Internet effektivt, säger Pablo Arias Echeverría.


I betänkandet som parlamentet nu ställt sig bakom uppmanar man kommissionen att identifiera nuvarande hinder för service över gränserna, bland annat oron kring säkerheten och kostnaderna vid betalningar. Man vill även få till stånd ett effektivt system för alternativ tvistlösning, och tvistlösning på nätet i de fall där säljare och köpare är oense.

Man betonar samtidigt vikten av att öka kundernas förtroende och vill därför inrätta europeiska förtroendemärken. Det för att garantera att alla företag som verkar på nätet uppfyller en uppförandekod och respekterar EU:s lagar fullt ut.

Resolutionen tar också upp frågan om digitala produkter som e-böcker. Man anser att dessa ska behandlas på samma sätt som fysiska exemplar, och föreslår därför sänkt moms.

 

Annons

Källa: Press

Annons