Annons

EU vill tvinga Amazon att sätta upp Amazon får inte kika på marknadsplatsens data

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

2018-10-15 15:31

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

Nyligen rapporterades det om att EU, som hela tiden granskar nätjättar som Google och Amazon, hade börjat kika på en ny vinkel där de misstänkte att e-handelsjätten Amazon missbrukade sin ställning. Det handlade alltså inte om till exempel skattesmitning, något som har varit på agendan flera gånger tidigare.

Det EU är oroliga över nu är att Amazon utnyttjar den data de samlar in via sin marknadsplats, för att sälja sina egna produkter på ett mer effektivt sätt. Alla e-handlares transaktioner på marknadsplatsen ger förstås Amazon en unik och väldigt bred bild av vad kunderna vill ha.

Använder säljarnas data emot dem?

Ehandel.se har flera gånger tidigare tagit upp det faktum att det förstås är en risk i att sälja hos Amazon. Eftersom Amazon själv kan börja sälja de produkter som går riktigt bra på marknadplatsen. Även om det betyder att mindre e-handlare konkurreras ut.

LÄS ÄVEN: E-handlare om att sälja i Amazons nätbutik

Annons
Annons

Nu rapporterar Reuters att EU överväger att ändra hur bolag, som kontrollerar stora nätverk och marknadsplatser, får hantera sin data. Den danska politikern Christel Schaldemose rapporteras ha föreslagit att slå upp "chinese walls" inom företagens olika affärsenheter.

Vill upprätta informationsbarriärer

Vilket på engelska handlar om att skapa informationsbarriärer mellan olika affärsenheter, så att potentiella intressekonflikter kan undvikas. I detta fallet skulle det handla om att Amazons marknadsplatsenhet inte får delge transaktionsdata med företagets egna säljavdelning.

- För att säkra att det blir rättvist, bör leverantören av onlineförmedlingstjänsten inte ge information som genereras av en företagsanvändares transaktioner till tredje part för kommersiella ändamål, inklusive inom företagsstrukturen, utan samtycke från företagsanvändaren, sägs det bland annat stå i det nya utkastet.

Det nya förslaget ska även påverka sökmotorer, hotellbokningssidor och butiker för mobila applikationer.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta