Annons

EU vill tvinga Amazon att sätta upp Amazon får inte kika på marknadsplatsens data

EU vill tvinga Amazon att sätta upp "kinesiska murar"

2018-10-15 15:31

Ska stoppa utnyttjandet av e-handlarnas data.

Nyligen rapporterades det om att EU, som hela tiden granskar nätjättar som Google och Amazon, hade börjat kika på en ny vinkel där de misstänkte att e-handelsjätten Amazon missbrukade sin ställning. Det handlade alltså inte om till exempel skattesmitning, något som har varit på agendan flera gånger tidigare.

Det EU är oroliga över nu är att Amazon utnyttjar den data de samlar in via sin marknadsplats, för att sälja sina egna produkter på ett mer effektivt sätt. Alla e-handlares transaktioner på marknadsplatsen ger förstås Amazon en unik och väldigt bred bild av vad kunderna vill ha.

Använder säljarnas data emot dem?

Ehandel.se har flera gånger tidigare tagit upp det faktum att det förstås är en risk i att sälja hos Amazon. Eftersom Amazon själv kan börja sälja de produkter som går riktigt bra på marknadplatsen. Även om det betyder att mindre e-handlare konkurreras ut.

LÄS ÄVEN: E-handlare om att sälja i Amazons nätbutik

Annons
Annons

Nu rapporterar Reuters att EU överväger att ändra hur bolag, som kontrollerar stora nätverk och marknadsplatser, får hantera sin data. Den danska politikern Christel Schaldemose rapporteras ha föreslagit att slå upp "chinese walls" inom företagens olika affärsenheter.

Vill upprätta informationsbarriärer

Vilket på engelska handlar om att skapa informationsbarriärer mellan olika affärsenheter, så att potentiella intressekonflikter kan undvikas. I detta fallet skulle det handla om att Amazons marknadsplatsenhet inte får delge transaktionsdata med företagets egna säljavdelningen.

- För att säkra att det blir rättvist, bör leverantören av onlineförmedlingstjänsten inte ge information som genereras av en företagsanvändares transaktioner till tredje part för kommersiella ändamål, inklusive inom företagsstrukturen, utan samtycke från företagsanvändaren, sägs det bland annat stå i det nya utkastet.

Det nya förslaget ska även påverka sökmotorer, hotellbokningssidor och butiker för mobila applikationer.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta