Ebay förvärvar köptjänst och bygger nytt verktyg

Amerikanska eBay är i köptagen igen. Den här gången är det Decide.com, en tjänst som hjälper konsumenter att avgöra när det är bästa läget att köpa något på nätet som blivit en del av e-handelsjätten. Nu ska man använda tekniken för att skapa ett verktyg för dynamisk prisjustering på sin e-marknadsplats.

Decide.com lanserades sommaren 2011 och började som en tjänst för att hjälpa konsumenter att avgöra när det är bästa läget att köpa på elektronikprylar. Decide samlar helt enkelt in data som visar om konsumenten ska köpa nu, vänta på att priset ska sjunka, eller vänta på nästa produktsläpp.
 
I dag erbjuder de köp- och vänta-rekommendationer på över 150 produktkategorier och i höstas lanserade man även en ny funktion som ska hjälpa konsumenter att avgöra vad de ska köpa. Med en patenterad rekommendationsteknik sorterar man in och sammanställer data från miljontals användar- och expertrecensioner från webben, och får sen fram en datadriven poäng.

Nu kommer man alltså att jobba vidare med eBay som ägare som redan har planer för hur de ska kunna använda sig av sitt nya förvärv. Som en del av affären kommer Decides tjänst att stängas ner den 30 september och eBay kommer istället att använda tekniken för att bygga ett verktyg som ska hjälpa e-handlare att prissätta sina produkter på ett smidigare sätt, och få dem sålda snabbare.

Annons

– Det finns 25 miljoner säljare på eBays plattform och nu ska vi stärka dem med ett nytt verktyg som kommer att hjälpa dem att fatta smartare beslut kring prissättning, format och många andra saker, säger Decides VD, Mike Fridgen.

Dynamisk prissättning

Tanken är att det nya verktyget ska ge säljare på eBay möjligheten att dynamiskt prissätta sina produkter på e-marknadsplatsen. Programvaran ska helt enkelt hjälpa e-handlare att automatiskt ändra priser på vad de säljer efter de inställningar de väljer.

Till exempel kan en säljare välja att låta verktyget automatiskt anpassa butikens priser efter sina konkurrenter, så att de alltid har det lägsta priset på vald produkt. Det ska också vara möjligt att ställa in så att inte priserna går under en viss nivå så länge de säljs en viss mängd av produkterna per dag.

– Jag ser uppköpet av Decide som något positivt för eBays säljare och jag är särskilt hoppfull över eBays uttalanden om att använda tekniken för att erbjuda en dynamisk prisjustering. Om säljarna får tillgång till bättre information om sina köpare, kan det bara förbättra vårt resultat, säger Kat Simpson, som säljer både på eBay.com och Amazon.com och tillhandahåller konsulttjänster till andra säljare.

Förvärvet av Decide är ett i raden av uppköp av teknikföretag från eBays sida de senaste åren. Tidigare har man bland annat köpt upp produktrekommendationstjänsten Svpply.com och teknikleverantören Hunch.com. Man har även investerat i det mobila shoppingverktyget RedLaser och Milo som är en erbjudandetjänst för lokal shopping.

 

Källa: Internet Retailer, GeekWire

Annons

Annons