Ebay testar premierade annonser i sökresultat

Med start i juni kommer Ebay att lansera en ny typ av annonser som gör det möjligt för säljare att hamna högre upp i sökresultaten.

Ebay kommer inom kort att testa något som man kallar Promoted Listings på sina marknadsplatser i USA, Storbritannien, Tyskland och Australien. En ny typ av annonser som gör det möjligt för säljare att betala för att premieras i sökresultaten på sajten.

Säljare kommer att kunna köpa annonserna genom ett nytt självbetjäningsverktyg där de erbjuder en viss procent av försäljningen som betalning, mellan 1-20 procent av det slutgiltiga priset på en vara. Säljaren behöver alltså bara betala för sin annons om produkten blir såld.

Annons

Börja från botten

Säljare kan välja mellan enskilda produkter eller en hel grupp av objekt och kan välja om de ska listas direkt eller välja ett datum då de ska rullas ut. Annonserna kommer till en början att synas i sökresultat på desktop och i iOS-appen men i augusti ska de dyka upp även för Android.

Annonserna kommer inledningsvis att visas längst ned på sökresultatets förstasida men kommer att flyttas upp under testets gång om de inte anses påträngande för konsumenterna.

 

Källor: Internet RetailerMarketingLand

Annons