eEquity investerar 21 miljoner kronor i KidsBrandStore

Riskkapitalbolaget, som bland annat investerat i Royal Design och Footway, satsar 21 miljoner kronor i e-handeln som säljer exklusiva märkeskläder för barn.

eEquity har investerat i onlinesektorn sedan 2010 och har bland annat bolag som Royal Design, Footway, Eleven, Caliroots, WhiteAway och Outdoorexperten i sin portfölj. Som man själva uttryckt det tidigare så investerar man primärt i entreprenörsdrivna tillväxtbolag med potential att bli marknadsledande.

Nu investerar eEquity 21 miljoner kronor i e-handeln KidsBrandStore rapporterar Di Digital. Något som värderar bolaget till strax över 50 miljoner kronor, vilket är lika mycket som bolaget omsätter under 2015.

Annons
Annons

– Vår idé är att erbjuda barn och ungdomar kvalitetskläder oavsett var de bor i landet. Det har fungerat bra delvis för att det funnits ett hål på marknaden, säger Mikael Arnåsen, vd och medgrundare av KidsBrandStore till Di Digital.

Nordensatsning och fysiska butiker

KidsBrandStore grundades 2011 av Mikael Arnåsen och Peter Markstedt som tidigare varit fotbollsspelare i bland annat Hammarby och brittiska Barnsley. Investeringen är den första för eEquitys senaste fond som totalt kommer att ha ett kapital på 750 miljoner kronor.

KidsBrandStore finns i dag i Sverige, Norge och Finland men verksamheten i de nordiska grannländerna är än så länge blygsam. Något som det ska bli ändring på tack vare den nya investeringen. Samtidigt planerar man att öppna fysiska butiker där Stockholm kommer att bli först ut.

– När vi har gjort det med andra bolag har vi sett både att butiken går bra och att det ökar försäljningen på nätet i regionen. E-handlare får nästan en dubbel bonus av att starta flaggskeppsbutiker, säger Magnus Wiberg, partner på riskkapitalbolaget eEquity.

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!