Annons

Effektiv marknadsföring ska få näthandeln att lyfta i vinter

Effektiv marknadsföring ska få näthandeln att lyfta i vinter

2016-10-26 11:11

Sju av tio e-handlare har sett en svag eller obefintlig tillväxt under hösten men många tror på en stark avslutning på året.

Paysons senaste e-handelsindikator, där 568 svenska e-handlare fått säga sitt om den senaste tidens utveckling, visar att mer än var tredje nätbutik haft en svag tillväxt under de senaste tre månaderna.

Samtidigt säger 28 procent att de inte haft någon tillväxt alls medan endast fyra procent upplever att de haft en mycket stark tillväxt under senaste kvartalet. Orsakerna till den svaga utvecklingen uppges främst vara brist på marknadsföring eller hård konkurrens.

– De svenska e-butikerna är fler än någonsin, men det stora utbudet på nätet innebär att företagen måste jobba mer effektivt med sin marknadsföring för att sticka ut på marknaden, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Siffror som värmer i vinter

Men trots en bister höst spår många e-handlare en mer positiv utveckling under de kommande tre månaderna. Hela 45 procent uppger nämligen att deras tillväxt kommer vara stark eller mycket stark under det närmsta kvartalet.

Annons
Annons

Främst tack vare en mer effektiv marknadsföring som kommer att generera en bättre tillväxt. 18 procent tror även att en högre efterfrågan på deras produkter kommer att öka deras försäljning den kommande tremånadersperioden. Något som skulle kunna bero på den annalkande julhandeln.

– I vår undersökning svarar även e-handlarna att sajtens utseende och en välfungerande kundservice också är viktiga faktorer för framgång, säger Emma Lindgren.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta