Annons

Effektiv marknadsföring ska få näthandeln att lyfta i vinter

Effektiv marknadsföring ska få näthandeln att lyfta i vinter

2016-10-26 11:11

Sju av tio e-handlare har sett en svag eller obefintlig tillväxt under hösten men många tror på en stark avslutning på året.

Paysons senaste e-handelsindikator, där 568 svenska e-handlare fått säga sitt om den senaste tidens utveckling, visar att mer än var tredje nätbutik haft en svag tillväxt under de senaste tre månaderna.

Samtidigt säger 28 procent att de inte haft någon tillväxt alls medan endast fyra procent upplever att de haft en mycket stark tillväxt under senaste kvartalet. Orsakerna till den svaga utvecklingen uppges främst vara brist på marknadsföring eller hård konkurrens.

– De svenska e-butikerna är fler än någonsin, men det stora utbudet på nätet innebär att företagen måste jobba mer effektivt med sin marknadsföring för att sticka ut på marknaden, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Siffror som värmer i vinter

Men trots en bister höst spår många e-handlare en mer positiv utveckling under de kommande tre månaderna. Hela 45 procent uppger nämligen att deras tillväxt kommer vara stark eller mycket stark under det närmsta kvartalet.

Annons
Annons

Främst tack vare en mer effektiv marknadsföring som kommer att generera en bättre tillväxt. 18 procent tror även att en högre efterfrågan på deras produkter kommer att öka deras försäljning den kommande tremånadersperioden. Något som skulle kunna bero på den annalkande julhandeln.

– I vår undersökning svarar även e-handlarna att sajtens utseende och en välfungerande kundservice också är viktiga faktorer för framgång, säger Emma Lindgren.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Annons
Annons
Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från finsk konståkning till global <nobr>e-handelsambition</nobr>

Intervju: Från finsk konståkning till global e-handelsambition

Fick stamkund i Kazakstan via fitnessprofil i Brasilien.

Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

Annons
Annons
 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta