Annons

Effektiv marknadsföring ska få näthandeln att lyfta i vinter

Effektiv marknadsföring ska få näthandeln att lyfta i vinter

2016-10-26 11:11

Sju av tio e-handlare har sett en svag eller obefintlig tillväxt under hösten men många tror på en stark avslutning på året.

Paysons senaste e-handelsindikator, där 568 svenska e-handlare fått säga sitt om den senaste tidens utveckling, visar att mer än var tredje nätbutik haft en svag tillväxt under de senaste tre månaderna.

Samtidigt säger 28 procent att de inte haft någon tillväxt alls medan endast fyra procent upplever att de haft en mycket stark tillväxt under senaste kvartalet. Orsakerna till den svaga utvecklingen uppges främst vara brist på marknadsföring eller hård konkurrens.

– De svenska e-butikerna är fler än någonsin, men det stora utbudet på nätet innebär att företagen måste jobba mer effektivt med sin marknadsföring för att sticka ut på marknaden, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Siffror som värmer i vinter

Men trots en bister höst spår många e-handlare en mer positiv utveckling under de kommande tre månaderna. Hela 45 procent uppger nämligen att deras tillväxt kommer vara stark eller mycket stark under det närmsta kvartalet.

Annons
Annons

Främst tack vare en mer effektiv marknadsföring som kommer att generera en bättre tillväxt. 18 procent tror även att en högre efterfrågan på deras produkter kommer att öka deras försäljning den kommande tremånadersperioden. Något som skulle kunna bero på den annalkande julhandeln.

– I vår undersökning svarar även e-handlarna att sajtens utseende och en välfungerande kundservice också är viktiga faktorer för framgång, säger Emma Lindgren.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant

Efva Attling söker:

Social Media Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta