Efter TV-äktenskapet: Ger ut roman om att hitta kärleken

"Jag kände att jag hade mer att säga om detta".

Vi på Ehandel.se har tillsammans med hundratusentals andra svenskar haft nöjet och äran att följa e-handlaren Mats Ingelborn i sin jakt på kärleken i SVT-programmet “Gift vid första ögonkastet”. Ingelborns TV-äktenskap höll dessvärre inte hela vägen, men Calzessa-grundarens intresse för matchmaking verkar knappast ha svalnat.

LÄS ÄVEN: E-handlare gifter sig i TV

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Mats Ingelborn om hur TV-programmet har påverkat e-handeln

"En ny revolutionerande algoritm"

Nu har han nämligen skrivit en roman, som har fått namnet “Tiamo - Match vid första klicket”. I den får läsarna följa vännerna Jonas, Martin och Robert som alla är i 50- årsåldern och på jakt efter vad Mats Ingelborn beskriver som “äkta kärlek”.

- En ny dejtingtjänst ska lanseras i Sverige. Tjänsten, Tiamo, bygger på en avancerad matchmaking-algoritm som tolkar allt i personernas profiler och bilder för att med med hjälp artificiell intelligens skapa perfekta par, förklarar han bokens handling i ett blogginlägg.

- Martins reklambyrå får uppdraget att lansera. Jonas firma bestämmer sig för att sponsra det djärva lanseringskonceptet som reklambyrån kommer fram till. Kan denna nya revolutionerande algoritm som tar allt i beaktande vara lösningen för att hitta sann kärlek? En av vännerna får chansen att testa.

Förkastade flera idéer

I blogginlägget, där han ber om hjälp att välja mellan fem potentiella bokomslag, sticker Mats Ingelborn inte under stol med att det är hans egna erfarenheter från att gifta sig i TV - allt från matchning, expertsamtal och inspelningar till att uppnå "någon typ av ofrivilligt kändisskap" - som har gett inspiration till bokens handling.

- När programmet slutat sändas på SVT i maj så kände jag att jag hade mer att säga om detta, mer som jag ville förmedla. Jag diskuterade med vänner och bekanta och med andra författare. Jag hade flera idéer som vi tillsammans förkastade men i somras beslutade jag att gå vidare med en roman, en helt fiktiv berättelse, skriver Mats Ingelborn.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!