Efter e-handelsåret: Här är Axel Johnsons rekordsiffror

"E-handelsförsäljningen har överträffat budget med råge".

Under 2017 hann detaljhandelsjätten Axel Johnson bland annat med att i olika utsträckning köpa in sig i e-handelsföretagen Mat.se, Middagsfrid och Skincity.se, samtidigt som koncernens befintliga bolag, som till exempel Axfood, Kicks och Åhléns, återkommande satsade på e-handelsområdet.

Nu visar det sig att den digitala strategin har gett resultat. Under sitt senaste verksamhetsår, som för Axel Johnsons del tog slut den sista augusti 2017, kom nämligen koncernen upp i en omsättning på nära 77,2 miljarder kronor. Det kan jämföras med 72,3 miljarder året innan.

Annons

"Vårt bästa rörelseresultat hittills"

I ett pressmeddelande skriver Axel Johnson att alla koncernens bolag utom Åhléns ökade sin omsättning under det senaste året. Samtidigt ska koncernens resultat ha ökat från 2,85 till 3 miljarder kronor, vilket framgår i en rapport som släpptes i dag.

- Vi gör vårt bästa rörelseresultat hittills. Vår goda intjäning och vårt starka kassaflöde fortsätter att ge oss styrka för utveckling framåt, och vår förnyelsetakt är hög, säger Mia Brunell Livfors, vd och koncernchef i Axel Johnson, i en kommentar till bokslutet.

Förbättring till minus 70 miljoner 

Vad gäller Åhléns, som alltså såg sin omsättning backa under året som gick, så är åtminstone resultatet på väg åt rätt håll. Under verksamhetsåret 2016/2017 kom Åhléns resultat upp i minus 70 miljoner kronor, vilket kan jämföras med minus 114 miljoner kronor året före.

- Åhléns uppvisar fortsatt negativt resultat, men levererar enligt plan och bättre än föregående år, och med försäljningstillväxt i jämförbara enheter. E-handelsförsäljningen har överträffat budget med råge och det nyförvärvade varumärket Carin Wester lanserades framgångsrikt, skriver Axel Johnson.

Annons