Efter e-handelsrekorden: Här är Elgigantens decemberfest

Click and collect ökade med 100 procent.

I tur och ordning har Elgiganten avverkat Singles Day, Black Friday, julhandeln och mellandagsrean - och av företagets egna uppgifter att döma har försäljningen fallit väl ut vid alla fyra tillfällen. Nu meddelar företaget att den positiva utvecklingen fortsatte hela december, och att omsättningen för månaden överträffade fjolårets försäljning med tio procent.

LÄS ÄVEN: Rekord före lunch när Elgiganten drog igång e-handelsrean

Annons

- Vi hade en fantastisk november med försäljningsrekord under både Singles Day och Black Friday, vilket gjorde det svårt att förutspå den kommande julhandeln, men det visade sig att den positiva trenden fortsatte. Vi fick en flygande start på december och en julhandel som omsatte 10 procent mer än förra året, säger Elgigantens vd Niclas Eriksson i ett pressmeddelande.

Gick från 7 000 till 20 000 produkter

Tillväxten hos Elgiganten är alltså betydligt högre än den ökning på 1 procent som HUI Research ska ha förutspått för elektronikbranschen i sin julprognos. Enligt Niclas Ericsson beror tillväxten inte minst på att Elgiganten under året har fått ett betydligt större sortiment.

- Allt fler väljer att handla för allt mer hos oss. Vi har också breddat utbudet, från 7 000 till 20 000 produkter, och effektiviserat logistiken genom vårt nya helautomatiserade lager, vilket är viktiga förbättringar för kunderna i sitt val av återförsäljare.

LÄS ÄVEN: Elgigantens hemliga knep: Automatisera mera

Ökade e-handeln med 45 procent

Men om Elgigantens decembermånad som helhet ökade med tio procent från förra året, så är det ingenting om man jämför med vad bolagets e-handel har gjort. Den omsatte nämligen hela 45 procent mer i december i år jämfört med samma månad 2016.

- Nätbutiken och de fysiska varuhusen kompletterar varandra väldigt bra och stärker vårt helhetserbjudande till kunderna. Det ser vi inte minst genom vår collect@store-tjänst som ökat med mer än 100 procent under december, då fler kunder än någonsin tidigare valde att beställa sina produkter via nätet för att sedan hämta ut dem i närmaste varuhus, säger Niclas Eriksson.

Annons