Efter flera förvärv kan Fab själva stå inför ett uppköp

E-handlaren Fab.com som under våren gjort en rad strategiska uppköp ser nu ut att själv gå under klubban. Företagets vd, Jason Goldberg, bekräftar ryktena och säger att man varit i diskussioner om en eventuell försäljning med ett antal friare den senaste tiden.

Den designfokuserade e-handelssajten Fab.com, som på senare tid satsat allt mer på egendesignade möbler, har under våren köpt upp ett antal företag som ska hjälpa dem på resan. Bland dessa finns bland annat den tyska möbelförsäljaren Massivkonzept och den finska möbeltillverkaren One Nordic Furniture.

I juli lanserades även sajten med det svenska namnet, Hem.com, där man säljer anpassningsbara möbler som köparna själva kan sätta ihop med få, eller inga verktyg. Nu ryktas det dock att Fab.com själva kan stå inför en försäljning. Något företagets vd, Jason Goldberg, bekräftar.

Annons

– Med tanke på den senaste tidens tillkännagivanden har vi sett en hel del intresse för varumärket Fab samt dess tillgångar och vi utvärderar för närvarande dessa förfrågningar. Vi har ingen kommentar om dess status och vi har inte Fab.com ute till försäljning, inte heller har vi anlitat några mäklare eller agenter, säger Jason Goldberg.

Alibaba ångrar sig nog inte

Goldberg vill inte kommentera en eventuell prislapp vid en försäljning, men industrianalytiker säger att det troligtvis skulle landa någonstans runt 100 till 150 miljoner dollar. En rejäl minskning sedan juni förra året då Fab värderats till drygt 1 miljard dollar efter en investeringsrunda som inbringade 150 miljoner dollar.

Bland investerarna då fanns bland annat kinesiska Internetjätten Tencent, som även tog en styrelseplats i Fab, och den japanska företagsgruppen Itochu. Även kinesiska e-handelsjätten Alibaba ska då ha varit intresserade men efter att de tittat närmare på verksamheten ska de ha tackat nej.

Något som de kanske inte ångrar idag men tanke på de otaliga bakslag som Fab.com haft sedan dess. Bland annat nedläggningen av den europeiska verksamheten när det gäller flash-sales och stora uppsägningar.

 

Källa: Forbes

Annons
Annons