Efter julstressen är det nu dags att hantera alla returer

Julen är e-handlarnas stora högtid. Efter glädjeruset kommer dock baksmällan i form av stora mängder returer. Men trots att det kostar stora pengar för e-handlarna, särskilt inom klädbranschen, är returhanteringen en viktig del för att vårda kunden och skapa återköp.

Under årets julhandel sålde landets e-handlare julklappar för uppskattningsvis 5 miljarder kronor. Men det är inte bara guld och gröna skogar. Under julen handlas många oönskade julkappar, och nu är det dags att ta hand om alla returer. Värst drabbade är klädbranschen.

– Under julhandeln är klädreturerna så höga som 40 procent. Det blir så när man köper gåvor till andra utan att veta deras exakta storlek, säger Gustaf Tunhammar, vd på svenska storlekstjänsten Virtusize.

Annons
Annons

Han påpekar också hur dessa returer kostar e-handlarna stora pengar.

– Själva frakten och transaktionsavgiften på en retur ligger på knappt 100 kronor. Men det blir ofta mycket dyrare än så, eftersom plagget inte sällan måste reas ut efter det returneras, säger Gustaf Tunhammar.

Krävs en bra returpolicy

Kläder och skor utgör idag drygt 20 procent av all e-handel i Sverige. Men även om vart tredje klädesplagg som köps på nätet skickas tillbaka, en siffra som alltså ska bli ännu högre i juletider, är returhanteringen en viktig del för att vårda kunden och skapa återköp.

– Kläder har en returfrekvens på cirka 30-35 procent. Det här är en jättehög kostnad för e-handlarna. Samtidigt är returhanteringen mycket viktig för att vårda kunden och skapa återköp, säger Jonas Ogvall, vd för branschorganisationen Svensk Distanshandel.

Och han får medhåll av Klas Hjort, doktor som forskar på e-handel och returer vid förpackningslogistik på Lunds Universitet.

– Forskningen visar att återkommande kunder som returnerar är mer lönsamma än de som inte returnerar, säger Klas Hjort.

Returerna innebär en stor kostnad men verkar ett nödvändigt ont, och nätbutiker har mycket att tjäna på en väl utarbetad returpolicy. Returer har nämligen blivit en allt mer viktig pusselbit för e-handlande kunder.

– Andelen som läser returpolicyn innan de handlar ökar. Forskningen visar också att när ett företagt gav fri frakt och fria returer så handlade folk oftare och returerna ökade, säger Jonas Ogvall.

Annons
Annons

Källor: DI, Metro
Bild: Virtusize

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!