Efter kritiken om smygreklam – nu tänker Instagram om

Nya märkningsregler ska göra det tydligare för följare vilka inlägg som är köpta.

“Det är inte tillräckligt tydligt för läsaren att det här är ett sponsrat inlägg”. På sistone har Reklamombudsmannen vid ett flertal tillfällen haft anledning att höja ett tillrättavisande finger när diverse bloggare inte varit tillräckligt tydliga i sina publiceringar på till exempel Instagram.

"Paid partnership"-tagg på inläggen

Och problemet med att reklam inte ser ut som reklam verkar vara ett stort problem även på andra håll - så stort att Instagram nu ska göra en insats för att motarbeta det själva. För att öka tydligheten ska nämligen det sociala bildnätverket ge sina användare möjligheten att märka inlägg som sponsrade. Det rapporterar den amerikanska tidningen Bloomberg.

Annons

För närvarande testas “paid partnership”-taggen, som bara kommer upp när ett företag har bekräftat att det har ett samarbete med Instagramanvändaren ifråga, av en handfull företag och kändisar. Om upplägget tas emot väl kommer det att rullas ut på bredare front längre fram.

- Vårt mål är att få massvis med feedback. Det handlar helt och hållet om transparens inom communityt, säger Charles Porch, en högt uppsatt chef på Instagram, till Bloomberg.

Företag belönas med data

Enligt Bloomberg har amerikanska myndigheter i flera månader legat på influencers om att det måste bli tydligare när ett inlägg är köpt. Den praxis som säger att sponsrade inlägg ska märkas med taggarna #ad eller #sponsored läggs helt enkelt ofta åt sidan. Instagram hävdar dock att de nya reglerna är något företaget själv har sett ett behov av.

Men det är inte bara följarna som har något att hämta med det nya upplägget, utan även för företaget finns det en poäng med att annonsering märks ut. Om ett företag bekräftar att det har ett samarbete med en viss influencer får de nämligen i gengäld information från Instagram om hur inlägget har gått.

Instagram säger sig nu ha över 700 miljoner aktiva användare.

Annons