Efter kundernas önskemål: Nu ska kassarna återvinnas

Tar nästa klimatsteg i e-handeln.

Efter att i början av hösten ha avslöjat att Hemköps e-handel nådde 1,7 miljoner svenskar, valde bolaget att för en tid sedan lämna över arbetet med färdigplockade matkassar till numera Axfoodägda Middagsfrid.

LÄS ÄVEN: Hemköp skrotar matkassen

Annons

Ska återvinna gamla kassar

Men dagligvarukedjan har fortsatt med färdigplockade matkassar i egen regi, och de senaste veckorna har företaget gjort flera ambitiösa miljösatsningar på e-handelsområdet. Nyligen berättade man att företaget hade inlett klimatkompensation av sin e-handel, och nu kommer bolaget med ännu en miljörelaterad nyhet.

LÄS ÄVEN: Hemköp klimatkompenserar sina e-handelsleveranser

Hemköp ska nämligen börja med återvinning av de papperskassar som används när varorna levereras ut till kunderna. Företagets pressansvarige, Elin Jarl, betraktar tjänsten som ett steg i rätt riktning för både kunderna och miljön.

- För att underlätta återvinning av papperskassar till kunder i Hemköps nätbutik tar vi nu papperskassar i retur för de kunder som önskar det. Vid leverans av varor kan kassar från tidigare beställningar lämnas till chauffören som tar dem tillbaka till butik där de återvinns, förklarar hon i ett mejl till Ehandel.se.

"Har haft en efterfrågan"

Eftersom varje leverans kan innebära att kunden får ett antal nya påsar att ta hand om, är Elin Jarl säker på att tjänsten kommer att bli uppskattad.

- Vi har haft en efterfrågan från våra kunder och vi ser det som en bra tjänst där vi hjälper till att återvinna kassarna. Vi informerar våra kunder via mejl, på webben och i sociala medier.

Hemköps e-handelsåtervinning av papperspåsar är tillgänglig från och med i dag.

UPPDATERING: Det stod tidigare i artikeln att Hemköp var först ut av de svenska dagligvarukedjorna med att återvinna papperskassarna. Korrekt ska vara att företaget var först med att klimatkompensera sin e-handel. 

Annons

Annons