Efter miljökritiken – ny påse ska lösa e-handelns problem

En klimatneutral påse ska göra e-handelsleveranserna mindre skadliga för miljön.

För något år sedan lanserades iFoodbag som skulle se till att e-handelsleveranserna med livsmedel höll rätt temperatur under hela frakten. Påsarna blev en succé, och i våras stod det klart att företaget som tillverkar påsen omsatte sju miljoner kronor genom att bland annat skicka svenska produkter till Schweiz.

Byter ut plast mot papper

Om det är iFoodbag som har utgjort inspirationskälla är oklart, men nu kommer en ny typ av e-handelspåse som ska underlätta e-handlarnas vardag. Företaget Avisera, som på sin hemsida beskriver sig som “the famous wrap artist”, har nämligen lanserat en e-handelspåse i kraftpapper. Enligt företaget är påsen helt klimatneutral, nedbrytningsbar och återvinningsbar.

Annons

- I en förpackningsvärld där plastpåsens miljöpåverkan är högst aktuell, lanserar Avisera en e-handelspåse 100 procent i papper. E-handelspåsen läggs till i produktsortimentet för de e-handlare som söker alternativ till den klassiska e-handelspåsen i plast, skriver Avisera i ett pressmeddelande.

100 miljoner liter luft i kundernas order

E-handeln har under en längre tid dragits med kritik om miljöpåverkan, och flera gånger har behovet av mer effektiva förpackningar lyfts fram. Redan 2014 togs problemet med för stora paket upp i media, och i somras visade en studie att svenska e-handlare i år kommer att skicka ut 100 miljoner liter luft i kundernas e-handelsorder.

Annons