Efter mobilboomen: 67 procent lanserar egen app

Många handelsföretag planerar egen app efter mobilens intåg i e-handeln.

För varje månad blir mobiltelefonens betydelse för e-handeln allt mer påtaglig, och så sent som i slutet av förra veckan kom siffror som visar på att svenskarna i större utsträckning än andra hade tagit mobiltelefonerna till sina hjärtan.

Vi har hittills sett ett stort antal e-handlare möta upp det nya köpintresset med mobilanpassade sajter, men nu visar nya siffror på att många planerar att ta anpassningen till mobiler längre än så. Enligt en rapport från marknadsföringsföretaget Clutch planerar 67 procent av de små handelsföretagen att ha lanserat en egen app i slutet av 2017.

Annons

Rapporten, som har undersökt inställningen till att ha egen app hos totalt 355 småföretag, konstaterar också att 42 procent av företagen redan har en app eller har påbörjat arbetet med att bygga en. De flesta anger ökad försäljning eller förbättrad kundservice som det främsta skälet för att satsa på en egen app.

Yngre chefer mer app-intresserade 

Och i vanlig ordning är det de yngre generationerna som driver utvecklingen mot mer mobilt inom handeln.

- Jag tror att det finns flera faktorer, som kostnad, chefernas ålder, och relevansen för användarna, som avgör hur intressant det är att ha en egen app. Vi har märkt att ju yngre ägaren eller den ansvarige för ett företag är, desto mer troligt att företaget lanserar en egen app, kommenterar Grayson Kemper, innehållsansvarig på Clutch till nyhetssajten Mobile Commerce Daily.

Enligt undersökningen är det kostnaden som är den huvudsakliga orsaken till varför handelsföretag väljer att inte satsa på en app.

Av de 355 företag som ingick i undersökningen hade 42 procent färre än tio anställda. Häften av de 355 har en årsomsättning på under en miljon dollar.  

Annons