Annons

Efter säljförbud expanderar Adidas sin egen E-handel

Efter säljförbud expanderar Adidas sin egen E-handel

2013-01-25 08:28

Adidas Group, återförsäljare och tillverkare av sportartiklar har på mindre än ett år öppnat ett dussin nya nätbutiker runt om i världen. Koncernen som från och med i år förbjudit vissa sajter att sälja deras artiklar verkar nu själva vilja ta en större del av kakan.

På mindre än ett år har Adidas Group lanserat mer än ett dussintal e-handelssajter i Ryssland, Europa, Kanada och Sydamerika.

Till sin hjälp har Adidas haft plattformsleverantören Demandware Inc. Med deras mjukvara har Adidas kunnat lansera flera olika webbplatser anpassade för en specifik marknad, utifrån en enda arkitektur.
– Vi behövde en e-handelsplattform och partner som kunde hjälpa oss att agera snabbt för att nå nya marknader och utan att kompromissa med kvalitet. I nära samarbete med Demandware kunde vi utföra en utbyggnad av den här storleken på bara ett år, säger Harm Ohlmeyer, e-handelschef för Adidas Group.

Ratar Amazon och eBay

Vi har tidigare berättat att Adidas Group under 2013 kommer att förbjuda all försäljning av Adidas och Reebook-produkter via eBay och Amazon i Europa. Anledningen är att säkerställa att produkterna säljs via auktoriserade partners, och troligtvis även för att minska försäljningen av piratkopior.

Det pratas en del om att varumärken och tillverkare själva kommer att satsa mer på att sälja till slutkund på egen hand. Ett hot mot många e-handlare, och kanske är det just det vi ser hända här.

Adidas säger att de planerar att fortsätta expansionen av sin internationella e-handel under de kommande åren, man vill dock inte avslöja vad som blir nästa steg. Förutom Adidas och Rebook, ingår även varumärkena TaylorMade, Rockport och Reebok-CCM Hockey i den Tysklandsbaserade Adidaskoncernen.


Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Mattias
2013-01-25 08:50

Jag tror inte att man som e-handlare / återförsäljare skall se det som ett hot och det är ju inte därför tillverkarna själva satsar på e-handel. Det kommer antagligen ta lång tid innan de själva ger sig in i konkurrensen på pris tex. Syftet är inte bara bättre marginaler, utan även att visa upp hela sortimentet (ÅF väljer ju bara russin ur kakan) och att komma närmare konsumenterna för att kunna tillverka bättre produkter.

Annons
Modejätte intog snabbt 24 marknader - nu är pengarna slut

Modejätte intog snabbt 24 marknader - nu är pengarna slut

"En vacklande finansiering av bolagets starka tillväxt".

Annons
Annons
E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

E-handlaren Pierce slog förra årets omsättning under Q3

Satsar på video- och podcaststudio.

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Efter förlusten - Zalando börjar ta betalt för frakten

Vill motverka beställningar av endast en vara.

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

Michael Wictor lämnar Ehandel.se - han blir ny VD

"Det är dags för mig att lämna över".

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

Två nya handelsproffs till Nellys styrelse

"Besitter lång erfarenhet av mode och digital marknadsföring".

Nya Polarn O. Pyret:

Nya Polarn O. Pyret: "En av Nordens snabbaste sajter"

"En app-liknande upplevelse".

2
Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

Modejätten lanserar digital personal shopper i Sverige

"Ett stort utbud gör det svårare för kunden att hitta det de söker".

Annons
Annons
Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Jollyrooms nya lagermaskin halverar packtiden

Kartongknivar inte hållbart under Black Week.

1
Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

Såldes av Qliro Group - förvärvar nu konkurrent

HSNG kompletterar utbudet.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent

BSA KÖK & BAD AB söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webbredaktör/Marknadskoordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta