Egmonts miljardplan – nu delägare i sju e-handelsföretag

Rekordomsättningen drevs av e-handel.

Mediekoncernen Egmont omsatte 16,4 miljarder kronor under förra året. Det är en ökning med drygt 1,8 miljarder som drevs av de nya affärsområdena inom e-handel och marknadsföringstjänster. Den samlade affärsverksamheten omsatte 19,7 miljarder kronor. Resultatet före skatt ökade med 81 miljoner och landade på 834 miljoner kronor.

Egmonts verksamhet sträcker sig över underhållning, journalistik för tv, film, tidningar och böcker, och sedan 2017 även över e-handeln. Bolaget menar att de gått in i e-handelsvärlden för att de "känner av pressen" och vill vara "attraktiva för den moderna mediekonsumenten". Bolaget har idag ett team på tio personer som är dedikerade till att utveckla e-handelsbolagen.

Annons

- Egmont Publishing satsar stort på e-handel, med en portfölj som i dagsläget innehåller sex nordiska företag, skrev företaget i ett pressmeddelande förra året.

LÄS ÄVEN: Efter e-handelssatsningen: mediejättens resultat ökar 13%

Egmont Publishings mål är att uppnå en e-handelsomsättning på 5,1 miljarder kronor under nästa år. Därför tog företaget under 2018 ytterligare ett steg åt det hållet genom att bli delägare i handelsföretaget Garnius.

- Garnius är ett spännande företag med stark tillväxt, vilket vi förväntar oss mycket av att gå framåt, sa Cato Broberg, chef för e-handel på Egmont Publishing, i ett tidigare pressmeddelande.

Sammanlagt står nu Egmont bakom sju nordiska e-handelsföretag; Jollyroom, Fjellsport, Outnorth, Bagaren och Kocken, Med24, Nicehair och Garnius.

Dessa sju e-företags samlade omsättning under 2018 är redan två tredjedelar av vägen till målet, alltså 3,3 miljarder kronor.

- På Egmont har vi ambitiösa och kreativa medarbetare och de rätta tekniska och affärsmässiga kompetenserna vilket gör att vi lyckas med både att skapa nya affärer och utveckla våra kärnområden. Det är viktigt eftersom vi liksom resten av mediebranschen känner av pressen på vissa områden. Därför arbetar vi målinriktat mot att bli mer konsument- och datainriktade, så att vi är attraktiva för den moderna mediekonsumenten. Samtidigt håller vi fast vid vår publicistiska kärna och målsättning om att berätta de bästa historierna. Vi förväntar oss att vår strategi kommer att innebära att tillväxten fortsätter de kommande åren, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh i ett pressmeddelande.

Det andra nya betydande tillväxtområdet är sex nordiska företag inom marknadsföringstjänster; Ingager, s360, Belong, Klintberg Niléhn, KAN och Sempro som Egmont blivit antingen majoritets- eller delägare i.

Annons

Annons