Annons

Egmonts miljardplan - nu delägare i sju e-handelsföretag Egmonts koncernchef Steffen Kragh

Egmonts miljardplan - nu delägare i sju e-handelsföretag

2019-03-15 13:41

Rekordomsättningen drevs av e-handel.

Mediekoncernen Egmont omsatte 16,4 miljarder kronor under förra året. Det är en ökning med drygt 1,8 miljarder som drevs av de nya affärsområdena inom e-handel och marknadsföringstjänster. Den samlade affärsverksamheten omsatte 19,7 miljarder kronor. Resultatet före skatt ökade med 81 miljoner och landade på 834 miljoner kronor.

Egmonts verksamhet sträcker sig över underhållning, journalistik för tv, film, tidningar och böcker, och sedan 2017 även över e-handeln. Bolaget menar att de gått in i e-handelsvärlden för att de "känner av pressen" och vill vara "attraktiva för den moderna mediekonsumenten". Bolaget har idag ett team på tio personer som är dedikerade till att utveckla e-handelsbolagen.

- Egmont Publishing satsar stort på e-handel, med en portfölj som i dagsläget innehåller sex nordiska företag, skrev företaget i ett pressmeddelande förra året.

LÄS ÄVEN: Efter e-handelssatsningen: mediejättens resultat ökar 13%

Egmont Publishings mål är att uppnå en e-handelsomsättning på 5,1 miljarder kronor under nästa år. Därför tog företaget under 2018 ytterligare ett steg åt det hållet genom att bli delägare i handelsföretaget Garnius.

Annons
Annons
- Garnius är ett spännande företag med stark tillväxt, vilket vi förväntar oss mycket av att gå framåt, sa Cato Broberg, chef för e-handel på Egmont Publishing, i ett tidigare pressmeddelande.

Sammanlagt står nu Egmont bakom sju nordiska e-handelsföretag; Jollyroom, Fjellsport, Outnorth, Bagaren och Kocken, Med24, Nicehair och Garnius.

Dessa sju e-företags samlade omsättning under 2018 är redan två tredjedelar av vägen till målet, alltså 3,3 miljarder kronor.

- På Egmont har vi ambitiösa och kreativa medarbetare och de rätta tekniska och affärsmässiga kompetenserna vilket gör att vi lyckas med både att skapa nya affärer och utveckla våra kärnområden. Det är viktigt eftersom vi liksom resten av mediebranschen känner av pressen på vissa områden. Därför arbetar vi målinriktat mot att bli mer konsument- och datainriktade, så att vi är attraktiva för den moderna mediekonsumenten. Samtidigt håller vi fast vid vår publicistiska kärna och målsättning om att berätta de bästa historierna. Vi förväntar oss att vår strategi kommer att innebära att tillväxten fortsätter de kommande åren, säger Egmonts koncernchef Steffen Kragh i ett pressmeddelande.

Det andra nya betydande tillväxtområdet är sex nordiska företag inom marknadsföringstjänster; Ingager, s360, Belong, Klintberg Niléhn, KAN och Sempro som Egmont blivit antingen majoritets- eller delägare i.

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta