Annons

Ehnbåge: Mindre kannibalism och mer positivism Susanne Ehnbåge valde Lindex på grund av igenkänningsfaktorn

Ehnbåge: Mindre kannibalism och mer positivism

2018-08-15 13:11

"Jag föredrar att arbeta för bolag som jag kan relatera till".

I veckan har Susanne Ehnbåge som bekant påbörjat sin nya tjänst, som vd för Lindex. Förväntningarna är höga på att hon nu ska lyckas göra samma resa med klädkedjan som hon en gång gjorde med NetOnNet. 

Backade 5,3 procent i Q1

Bara under det första kvartalet i år backade Lindex med 5,3 procent och företaget kämpar med att få sina totalt 490 butiker, fördelade över 18 olika länder, att gå med vinst. Därmed finns en rejäl utmaning. 

Än så länge sägs Lindex i alla fall stå för hälften av omsättningen inom den finska ägarkoncernen Stockmann och Ehnbåge själv är nöjd med att ha antagit sig den nya uppgiften.

Annons
Annons
- Det var Lindex som lockade. Det är ett starkt varumärke och jag själv tillhör målgruppen. Jag föredrar att arbeta för bolag som jag kan relatera till, där jag kan förstå produkten eller tjänsten. Och så är jag från Göteborg, som Lindex förknippas med, säger hon till DN, som följde henne under en av de första dagarna på det nya jobbet.

"Svårare att motivera om allt är på topp"

Hon menar att de ekonomiska motgångar som kedjan just nu står inför inte nädvöndigtvis behöver vara dåliga på lång sikt.

- En situation där bolag har det tuffare ekonomiskt skapar möjligheter att få igenom förändring. Det är positivt. Det kan vara svårare att motivera varför vissa saker behöver ske om allt redan är på topp, säger hon till tidningen. 

Det hon framför allt tar med sig från NetOnNet och hemelektroniksektorn är ett annorlunda sätt att tänka på marknaden.

- Vikten av att ställa om bolaget från att prata kannibalism till att börja prata om hur vi ska öka vår tillväxt och lönsamhet med den nya handeln. Fokus ska vara på det positiva. Det gäller att engagera medarbetarna och göra det tydligt vad varje persons roll kommer att bli, säger hon.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Domino´s pizza lanserar ny e-handel

Restaurangkedja satsar på sin e-handelskarriär.

Annons
Annons
H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

H&M:s e-marknadsplats tar första steget utanför Sverige

Ska erövra Europa.

Instagram utmanar Amazon

Instagram utmanar Amazon

Utvecklar e-handel.

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Klarna får draghjälp av H&M i USA

Nytt avtal sträcker sig över Atlanten.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

Här är varorna som kunderna vill sluta handla offline

E-handeln tar över.

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Tiger of Sweden tar tillbaka kontrollen

Har sagt upp avtalet.

Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta