Electrolux slår ihop webb och E-handel i ny lösning

Nyligen släppte svenska plattformsleverantören Episerver sin senaste version, Episerver 7.5, där man kombinerat sitt webbpubliceringssystem med en e-handelsplattform. Bara dagar efter lanseringen hoppade svenska Electrolux på tåget, och blev först i världen med den kombinerade lösningen.

Den digitala byrån Nansen har tillsammans med Electrolux arbetat med den nya plattformen sedan hösten 2013. När den slutgiltiga versionen av Episerver 7.5, där man kombinerat sitt webbpubliceringssystem med en e-handelsplattform, släpptes strax innan jul flyttades projektet över till en skarp version.

Den nya 2-i-1-lösningen sägs lägga över e-handeln hos marknadsavdelningen.

Annons

– Genom att lägga ihop dem tar marknadschefen över it-chefens roll. Marknadsavdelningen tar kontrollen över e-handeln, säger Martin Edenström, marknadschef på den digitala byrån Nansen som hjälpt Electrolux att installera den nya plattformen.

Öppnar för en ny marknad

Totalt har Electrolux ett hundratals sajter på cirka 40 olika språk, alla kör inte e-handel och till en början rör det sig om en mindre lansering.

– Totalt har de runt tjugo sajter med e-handel och en av dem använder systemet redan nu. Men de har inga större trafikmängder på den ännu utan kör internt och utvärderar vartefter, säger Martin Edenström.

Episerver 7.5 har kallats för produktföretagets största lansering på mycket länge. Förväntningarna på versionen är stora, och man öppnar nu även upp för en helt ny marknad.

– De har redan 62 procent av alla börsbolag som sina kunder och självklart hoppas Episerver att de också ska gå den här vägen och kombinera e-handel och webbpublicering, säger Martin Edenström.

Källor: CS, Press

Annons