Elektronik är hett när svensken jämför på nätet

Svenskarna verkar gilla att jämföra såväl produkter som e-handlare när det är dags att julhandla. Prisjakt lockade nämligen inte mindre än 3,9 miljoner unika besökare under december månad. Årets vinnare blev CDON som fick fler besökare via Prisjakt än någon annan webbutik.

Nu har informations- och jämförelsetjänsten Prisjakt släppt lite intressant fakta om aktiviteten på sajten under slutet av 2013. Och man kan konstatera att svensken gärna ser över sina alternativ när de ska shoppa på nätet.

Under december månad hade Prisjakt 3,9 miljoner unika besökare, och många av dem ville kolla lite extra på elektronikprylar.

Annons

– Många använde givetvis Prisjakt för att hitta julklappar och vår statistik ger därmed en bra bild av de olika elektronikkedjornas popularitet under julhandeln, säger Magnus Bengtsson på Prisjakt.

CDON var den butik som fick flest besökare via Prisjakt än någon annan webbutik. Årets klättrare blev Media Markt som gått upp till 9:e plats med en ökning på hela 52 procent jämfört med december förra året.

Priset inte viktigast

En annan klättrare på listan är Electroworld som nu ligger på 7:e plats medan Pixmania fortsätter att tappa besökare och i år åkte ut ur tio-i-topp listan.

– Intressant i statistiken är att Media Markt efter få år i Sverige tog sig in på topplistan, en imponerande resa. Det är också intressant att båda koncernerna SIBA/NetonNet och Elgiganten/Electroworld går bra och stärker sina positioner under julhandeln, säger Magnus Bengtsson.

Man noterar också att de stationära spelkonsolerna Sony Playstation 4 och Xbox One har gjort att de som har ett extra fokus på spel haft en stark utveckling. Många verkar också vara nöjda med butikerna på tio-i-topp listan.

– Alla tio e-handlare på listan har fått bra eller mycket bra konsumentomdömen av Prisjakts användare, men ligger inte alltid med det lägsta priset, säger Magnus Bengtsson.

Källa: Press

Annons
Annons