Makeover: Elektronikjätten ger sina butiker mer e-handel

"Många spännande saker som händer nu".

Det har varit en händelserik tid för elektronikföretaget MediaMarkt på den svenska marknaden. Bolaget ryktades i höstas vara på väg att lämna Sverige, men kort därefter hette det istället att en stor omnisatsning var på gång.

LÄS ÄVEN: Ryktena var falska - MediaMarkt storsatsar i Sverige

Annons

Moderniserar 18 varuhus

Tidigare i år kunde vi rapportera att ett antal av elektronikkedjans butiker skulle få en makeover - en satsning som skulle gå loss på totalt 80 miljoner kronor. Bland annat stod ny inredning på agendan, och e-handeln utlovades få ett större utrymme.

LÄS ÄVEN: Elektronikjätten ger köpladorna en makeover för 80 miljoner

Nu verkar det dessutom som att MediaMarkt också satsar på att öppna nya butiker. I höst ska företaget nämligen slå upp ett nytt varuhus i Täby Centrum, och det ska bland annat fokusera på upplevelser.

- Det är många spännande saker som händer nu. Under våren moderniserar vi 18 av våra varuhus och nu står det klart att vi öppnar ett nytt varuhus i Täby Centrum, säger Per Kaufmann, vd MediaMarkt Sverige, i ett pressmeddelande.

Starkare koppling till e-handeln

Både i de varuhus som ska renoveras och i det nya som ska öppna i Täby, kommer MediaMarkt att ha ett utökat fokus på upplevelser och tillgänglighet. Eller som företaget uttrycker det: "För kunderna innebär det att det kommer bli lättare att överblicka sortimentet, få hjälp av en säljare eller testa produkter".

- Kopplingen mellan varuhus och webbhandel kommer också att stärkas. Det görs bland annat genom att personalen utrustas med surfplattor för att även kunna visa upp det sortiment som finns online på mediamarkt.se, skriver MediaMarkt.

LÄS ÄVEN: MediaMarkts svenska e-handel omsätter 400 miljoner

Annons
Annons