Elektronikjätten knäckte en halv miljard bara i Sverige

"E-handeln den stora vinnaren".

I morse avslöjade Elgiganten att de omsatt över 1,3 miljarder kronor under Black Friday. Nu står det klart att över en halv miljard av dessa rullade in bara i Sverige. I vad företaget kallar en ny milstolpe i svensk detaljhandelshistoria så omsatte elektronikkedjan 511 miljoner kronor på en dag, vilket kedjan konstaterar är ett rekord.

LÄS ÄVEN: Sålde för 1,3 miljarder på Black Friday

Annons
Annons

- Vi hade räknat med nya rekordnivåer i försäljning och kundbesök, men det här överträffar våra förväntningar med råge. Under ett drygt dygn omsätter vi produkter för 511 miljoner kronor, vilket är nytt handelsrekord, inte bara för oss och för branschen, utan för svensk detaljhandel i stort, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

"E-handeln ökade radikalt"

De stora försäljningssiffrorna gäller alla företagets kanaler men e-handeln står ändå ut som "den stora vinnaren". Nätbutiken ska ha haft en fördubblad försäljning jämfört med förra året och en beställning kom in varannan sekund.

LÄS ÄVEN: Jättarna tar säljet - fler dubblar sin Black Friday

- Totalt sett kan vi konstatera att e-handeln ökade radikalt samtidigt som den var mer jämnt fördelad över hela dygnet i år, där en betydligt större andel kunder valde att handla på fredag morgon, säger Niclas Eriksson.

Framgångsreceptet var enligt Elgiganten en bra produkttillgång och att kunderna kunde handla i olika kanaler. En effektiv logistik och lagerhantering sägs även vara livsviktig under en sådan här shoppingfest.

- Den i särklass största framgångsfaktorn är ändå medarbetarna som jag bara måste lyfta fram i ett sånt här sammanhang. Det är deras enorma engagemang och omsorg för kunderna som gör att vi hela tiden utvecklas och blir bättre. Det är tack vare dom vi hela tiden kan skörda nya framgångar, säger Niclas Eriksson.

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!