Elektronikkedjan Best Buy fortsätter att öka på nätet

Världens största hemelektronikkedja Best Buy har inte visat upp några glädjesiffror de senaste åren. Framförallt har näthandelns framfart satt sina spår, men nu verkar man vara på väg att vända skutan. Mycket tack vare att man själva satsat hårt på nätet.

Den amerikanska hemelektronikkedjan Best Buy har haft det tufft den senaste tiden och 2012 tvingades man stänga ett stort antal butiker i USA. Något som enligt analytiker berodde på att allt fler konsumenter köper sin elektronik på nätet.

Best Buy har också haft problem med showrooming och många elektronikkunder ska ha använt deras butiker för att kolla på produkter som de sedan köpt på Amazon. För att få bot på det började man vid årsskiftet att prismatcha sina nätkonkurrenter.

Annons

Best Buy gjorde även en större satsning på sin egen näthandel och inledde ett samarbete med Samsung, där man skapade dedikerade Samsungbutiker på sin e-handelssajt och i sina fysiska butiker. På senare tid har man inlett ett liknande samarbete med Microsoft. Och den här satsningen har slagit väl ut.

Första kvartalet med vinst

Redan under årets första kvartal ökade försäljningen på nätet i USA med 7 procent jämfört med föregående år. Under årets andra kvartal har det gått ännu bättre och under perioden sålde man för 477 miljoner dollar på nätet. En ökning med 10,5 procent jämfört med samma period 2012. Det är också det första kvartalet på ett år som Best Buy kan visa upp svarta siffror.

Efter första kvartalet sa företagets vd, Hubert Joly, att man skulle fortsätta sin satsning på nätet. Bland annat skulle man jobba mer aktivt med sin organiska ranking i sökmotorerna och satsa mer på affiliate-marknadsföring.

Något man också ska ha gjort. Man har även satsat på produkt-rekommendationer på sajten och under andra kvartalet har man bytt ut sin tio år gamla sökmotor, där den nya ska ge mer relevanta sökresultat. Och det är mycket tack vare de här åtgärderna som Best Buy fortsätter att öka enligt Hubert Joly.



Källor: Internet Retailer, The Verge

Annons