Annons

Elektroniska kvitton intar den kinesiska E-handeln

Elektroniska kvitton intar den kinesiska E-handeln

2013-07-03 09:12

Den kinesiska nätbutiken Jingdong, tidigare 360buy.com, med runt 80 miljoner registrerade användare inför nu elektroniska kvitton som en tjänst till deras kunder. Detta ska vara första gången Kinas officiella kvitton (Fapiao) introduceras i näthandeln.

I Kina har det länge funnits något som heter Fapiao vilket är ett officiellt kvitto. Det behöver man som kund be om i Kina när man betalar för produkter och tjänster.

Kvittot är nämligen utfärdat av den kinesiska staten och är ett sätt för dem att minimera skattefusk. De har till och med inkluderat ett lotteri i kvittot som incitament för att be om det vid olika köp. På många Fapiao finns det nämligen en ruta som du kan skrapa och eventuellt vinna lite pengar.


En pappersfapiao med "Award Area" nere till höger (källa)

Detta ganska komplicerade system för att undvika skattefusk, där affärsinnehavare måste gå till det lokala skattekontoret för att skaffa kvitton (fapiaos), skall nu appliceras på e-handeln. Den digitala varianten bör dock underlätta en hel del då en liten bit papper med skraprutor inte längre behöver byta händer.

JD.com först ut med E-fapiao

I stället skall en e-fapio utfärdas vid köp och detta är alltså något som Jingdong eller JD.com nu skall börja med. Programmet sägs fortfarande vara i ett mycket tidigt skede och man ska kunna räkna med en del buggar.

- Det nya e-kvittot ger Jingdongs kunder ett annat alternativ för att bokföra sina inköp, och är det senaste steget i vår strävan att erbjuda den bästa tjänsten i branschen, från autentiska produkter till officiella fapiao för alla transaktioner, säger Cai Lei, Jingdongs skattechef och fortsätter, Jingdons samarbete med myndigheter kring elektroniska fapiao markerar digitaliseringen av en annan kritisk del av e-handelstransaktioner som minskar kostnaderna och miljöpåverkan.

Den digitala fapiaon fungerar som pappersversionen och ska kunna veriferas som äkta via ett verktyg på nätet. Staten står alltså bakom systemet precis som tidigare.

TechInAsia som rapporterar om denna digitala övergång tror att det inom kort kommer vara obligatoriskt för näthandlare i Kina att utfärda e-fapiaos.

Tyvärr vet vi inte om lotteriet hänger med i den digitala versionen. Eftersom hela systemet blir automatiskt så behövs kanske inte något incitament längre, vilket förstås hade varit tråkigt. Vem vill inte få en lott i e-postlådan varje gång man e-handlar?

 

Källa: Press, TechInAsia

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta